Hård kritik af digital tinglysning

Justitsministeriet kan imødese kontant kritik for sin rolle i den omstridte digitalisering af tinglysningen, som det seneste år har resulteret i lange og ofte dyre ventetider for danskerne.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I en beretning om sagen, som offentliggøres tirsdag, konstaterer Rigsrevisionen blandt andet, at Justitsministeriet alt for hurtigt ville høste effektiviserings-gevinsten i form af 200 nedlagte stillinger og karakteriserer i øvrigt hele digitaliseringen som et "højrisiko projekt". Det erfarer DR Nyheder fra flere kilder.

Beretningen rummer også alvorlig kritik af Domstolsstyrelsen og selve Tinglysningsretten for bl.a. at overvurdere de enkelte medarbejderes produktivitet og undervurdere omfanget og karakteren af de opgaver, som man stod overfor ved projektets start i september i fjor.

Den organisatoriske forberedelse af projektet karakteriseres også af Rigsrevisionen som "mangelfuld", ligesom der er kras kritik af økonomistyringen.

Se også: Web-TV: Boligadvokater klar til kamp for tinglysningserstatning

Tinglysningen blev netop i fjor digitaliseret for at gøre sagsbehandlingen nemmere og hurtigere og for at spare penge i form af personalebesparelser.

De første mange måneder oplevede mange danskere dog væsentligt forøgede ventetider på at få tinglyst deres ejendomshandler, hvilket førte til betydelige ekstra omkostninger for de pågældende. Enkelte danskere har haft tab op til 100.000 kroner grundet ventetiderne, mens visse organisationer har vurderet de samlede tab for samfundet til over en milliard kroner.

Rigsrevisionen mener, at en bedre forberedelse, en bedre styring og en langsommere udfasning af medarbejderstaben kunne have forebygget disse vanskeligheder.

Rigsrevisionens beretning offentliggøres tirsdag kl. 16 efter at de seks statsrevisorer har holdt møde og udtalt sig om sagen.