Mindre genbrug og færre indsamlede flasker end planlagt. 

Det multinationale drikkevareimperium Coca-Cola slækker nu på virksomhedens grønne ambitioner om, hvor meget af en flaske der skal udgøres af genbrugsmaterialer. 

Samtidig sænker virksomheden målet for, hvor mange brugte tomme flasker man vil bidrage med at få indsamlet.

Mandag meddelte Coca-Cola, at målet er, at 35-40 procent af emballagen – herunder plastik, glas og aluminium – skal udgøres af genbrugsmaterialer i 2035.

Tidligere var målet at nå 50 procent i 2030, altså fem år tidligere. Det fremgik af virksomhedens seks år gamle rapport, »En verden uden affald«, og også af virksomhedens tilsvarende rapporter fra 2020 og 2021.

Desuden skrev virksomheden mandag, at 2035-målet er at »hjælpe med at sikre indsamlingen« af 70-75 procent af det antal dåser og flasker, som virksomheder sender på markedet hvert år. 

Tidligere var det målet for 2030 at indsamle samme antal flasker, som virksomheden solgte. Altså en indsamlingsprocent svarende til 100 procent. 

Det skriver Financial Times, som også kan berette, at de sænkede ambitioner får kritik af miljøorganisationer. 

»Vi er ekstremt skuffede,« siger Kelly McBee, som er chef i den californiske miljøorganisation As You Sow, som tidligere har rost virksomhedens emballagemål, ifølge avisen. 

I februar 2022 introducerede Coca-Cola et »brancheførende mål for genanvendelig emballage«. Annonceringen skabte ifølge virksomheden selv overskrifter, men målsætningen er nu fjernet fra hjemmesiden, skriver Financial Times.

Kelly McBee kalder det nedslående at se målene blive fjernet. 

Miljøgruppen Oceana, som arbejder for havbeskyttelse, kalder Coca-Colas sænkede ambitioner for »kortsigtede« og »uansvarlige«, skriver Financial Times. 

Få dit »Business-overblik« hver morgen

Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse overblikket i din indbakke for at være opdateret.