Hård fødsel for elselskabernes fælles fiber-firma

Kun halvdelen af de påståede kunder er til at få øje på.

En fælles udsendt melding om antallet af kunde koblet på fibernet har vakt undren i branchen. Foto: Johan Gadegaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom mange danskere gerne ville koble sig på et højhastigheds-fibernet med up- og down-load hastigheder på 100 Mbit, så bliver det kun en mindre skare forundt at gøre fiberdrømmene til virkelighed.

Elselskaberne ruller som tommerfingerregel kun fiber ud i de områder, hvor TDC/YouSee eller Telia Stofa ikke i forvejen udbyder kabeltv-net. Det fortæller Kim Frimer, talsmand for elselskabernes fælles satsning.

Og efter DONGs frasalg af hele hovedstadsområdets fibernet til TDC er det først og fremmest i yderområderne, at den nye sammenslutning af elselskaber kan gøre sig gældende.

Og i yderområderne går det langsomt med at få kunder i et lokalområde til at tage fiber-skridtet fuldt ud. Tilsyneladende langsommere end elselskaberne selv vil være ved.

Usikkerhed om kundetal



Ifølge selskabernes første fælles melding udsendt i mandags har de i dag tilsammen 150.000 kunder koblet på fiber, mens andre 50.000 er forberedt og snart vil blive tilsluttet, så det nye selskab starter med 200.000 kunder.

Tallene har dog vakt undren i den øvrige del af branchen. Flere iagttagere siger til ComON, at elselskaberne må have regnet helt forkert, da de umuligt kan have mere end allerhøjest det halve, og formentlig kun 90.000 kunder. Det tal er baseret på, hvor mange kunder de forskellige indholdsleverandører har.

Kundetallet er vigtigt, for det er nøglen til at høste stordriftsfordele og billigere indkøbspriser hos tv-stationerne. Netop indholdsselskaberne er en hård nød at knække for den tidligere TDC-boss Kim Frimer. Han er i dag direktør for Energi Randers og er af de øvrige elselskaber valgt som talsmand og frontfigur i det fælles firma, som selskaberne endeligt er blevet enige om at etablere.

Det fælles firma skal basere sig på en fusion af Smile Content og Profiber.

Smile er i dag 95 procent ejet af Energi Midt. Det elselskab har ifølge Kim Frimer indvilget i at sælge ejerandele i Smile til de øvrige elselskaber. Men alt er ikke lutter smil af den grund Smile har ifølge sin direktør Kim Wehrs 35.000 kunder i dag. Selskabet mistede 10.000 kunder, da Midtvest Bredbaand gik konkurs tidligere i år og har nu startet en retssag for at få erstatning fra den nye ”ejer” af kunderne, det norske Altibox (se særskilt artikel).

Profiber, der i dag ejes af de tre selskaber NRGi, TRE-FOR, og Østjysk Energi, har omtrent det samme antal kunder som Smile – mellem 30 og 35.000 aktive kunder, fortæller Profibers informationschef Jonas Søndergaard.

Altså i alt en kritisk masse på 70.000 kunder.

Omtrent den samme kundemasse har man hos Dansk Bredbaand.

Elselskaberne håber, at andre indholdsleverandører vil gå med i det fælles sats. I den sammenhæng peges der primært på Dansk Bredbaand, der har sjællandske SEAS/NVE som del-ejer. SEAS/ NVE er med i det fælles fibersats og selskabets salgs- og marketingdirektør Jeanette Harzt siger til ComON, at hun synes det ville være en god ide at få Dansk Bredbaand med.

”Der er en åben invitation til alle, der kan bidrage til værdiskabelsen (i det fælles selskab, red), og Dansk Bredbaand har en bred kompetance,” siger hun.

Dansk Bredbaands bestyrelsesformand Svenn Dam siger imidlertid, at der ikke har været forhandlinger med elselskaberne om at deltage i det fællels selskab.

Lukket net



SEAS/NVE sidder på godt en fjerdedel af aktierne i dansk Bredbaand.  Hvorvidt det er nok til at mengelere selskabet ind i et samarbejde med eleselskaberne, synes dog at være et åbent spørgsmål. Svenn Dam siger til ComON, at Dansk Bredbaand har aftaler om at levere til en række af elselskaberne, og at der direkte står i kontrakterne, at man kan hverve nye kunder på de pågældende net.

Elselskaberne er imidlertid enige om, at de med deres fælles firma skal fungere med et lukket net.

Det er primært de sjællandske, fynske og sydjyske fibernet, der har været åbne, mens de øvrige jyske fibernet i praksis har været lukket for andre end Smile og Profiber.

Hvis ikke Dansk Bredbaand kommer med i samarbejdet, vil selskabet altså blive lukket ude. Det lader elselskabernes talsmand forstå i utvetydige vendinger.

Men kan man lukke Dansk Bredbaand ude når nu selskabet har kontrakter, der garanterer dem retten til at sælge deres ydelser på fibernettene?

”Ja så må man jo sige kontrakten op,” siger fællestalsmanden Kim Frimer.

Teleanalytiker Poul Ernst Jessen sagde i går til Børsen, at Dansk Bredbaand mere eller mindre er tvunget til at gå sammen med elselskaberne:

”De kan sælge videre på Dong Energys net, men efter TDC har overtaget det, udbygges det formentlig ikke i samme tempo,” sagde analytikeren.

Både Dansk Bredbaand og den anden større indholdsleverandør og netudbyder ComX har kun en mindre del af deres kunder på elselskabernes fibernet.

Ifølge ComONs oplysninger gælder det kun cirka hver fjerde kunde i Dansk Bredbaand – resten er på et net tilhørende selskabet selv, diverse boligforeninger – eller det tidligere Dong-net, der nu er ejet af TDC.

Omtrent samme situation gør sig gældende med ComX, hvor hovedaktionær Finn Helmer dog i langt højere grad er indstillet på at gå med i et fælles selskab.

Hvis elselskabernes åbne invitation til alle ellers skal stå til troende, så burde parterne måske skæve mod nord – til Norge. Her har selskabet Lyse med datterfirmaet Altibox banket et fiberbaseret indholdsselskab op med en vis succes. Inklusive de 10.000 kunder man overtog fra det krakkede MidtVest i Danmark tidligere i år har Altibox en samlet kundemasse på 165.000.

Ifølge Altibox’ danske direktør Lars Peter Christiansen er det ikke helt enkelt men dog teknisk muligt for Altibox at gå sammen med elselskabernes fælles indholdsfirma.

Anstrengt samarbejde



I princippet ville den fælles kundemasse kunne give dobbelt så gode stordriftsfordele for begge parter.

Den verserende retssag mellem Smile og Altibox har dog ikke lige frem fået et velsmurt samarbejde mellem parterne til at blive mere sandsynligt, for nu at sige det på jysk.

Dermed er elselskaberne henvist til at konkurerre med TDC med et relativt beskedent kundegrundlag. TDC kan med YouSee købe ind hos tv-stationerne med en kundemasse på over 1,1 million – og det i en situation, hvor elselskaberne skal kæmpe for at blive enige om besværlige og komplicerede forretningsforhold.

Samarbejdet mellem de forskellige elselskaber er ikke for godt i forvejen, siger en kilde i branchen, der ikke ønsker at stå frem med navns nævnelse.

Han peger på, at der hos nogle af de deltagende elselskaber er utilfredshed med, at man kun har fået begrænset indflydelse på det nye selskab. Opringninger til et par af de mindre elselskaber synes dog at bekræfte, at der generelt er enighed om satsningen.

Elselskaberne planlægger at fremlægge de nærmere detaljer om det fælles firma i løbet af første kvartal 2010.