Håndværksråd: Annoncehaj vildledte

Tusinder af virksomheder er vildledt til at betale i dyre domme for annoncer i telefonbøger og på hjemmesider. Præcedensretsagen mod Dansk Tele Support ved Lasse Schou på vej ind i afgørende fase.

Danmarkspremieren på en straffesag mod en af de såkaldte annoncehajer – telemarketing firmaer, der med tvivlsomme forretningsmetoder får virksomheder og institutioner til at betale i dyre domme for mere eller mindre værdiløse annoncer i telefonbøger og på hjemmesider med lave oplags- og besøgstal – lakker mod enden.

Det er telemarketingfirmaerne IT Support Danmark A/S og Dansk Tele Support A/S, der af anklagemyndigheden i København står tiltalt for at have bedraget og vildledt 25 virksomheder for mere end tre millioner kroner. Bag begge firmaer står Lasse Schou.

Siden Håndværksrådet på vegne af de 25 virksomheder rejste sagen i Københavns Byret, er der snart gået fire år. Eftersom telemarketingfirmaerne ikke ligefrem skilter med deres forretningsmetoder, har det været en hård kamp for myndighederne at skaffe tilstrækkeligt med bevismateriale til at samle et anklageskrift.

Først den 12. marts i år indledtes sagen mod Lasse Schou og hans partner Lasse Mortensen, og der forventes dom den 28. august.

Travlhed trods retssag
Selv om Lasse Schou de seneste måneder har siddet og svedt på anklagebænken i København, har det ikke haft synlig effekt på aktivitetsniveauet i hans virksomheder. Håndværksrådet har netop afsluttet den første undersøgelse nogensinde af en konkret annoncehajs forretningsmetoder.

»Dansk Tele Support A/S, der står bag hjemmesiderne www.ittelefonbogen.dk og www.itfagregistret.dk, er det firma, vi får suverænt flest henvendelser om på vores hotline mod annoncehajer. Og Dansk Tele Support A/S lever ifølge vores undersøgelse til fulde op til definitionen af en annoncehaj,« siger jurist i Håndværksrådet Jeppe Rosenmejer.

Værdiløse annoncer
Håndværksrådet har spurgt kunder på de to hjemmesider om deres oplevelser hos disse annonceudbydere. Og set i bakspejlet mener 98 pct. af de 675 adspurgte virksomheder, at sælgerens markedsføring var decideret vildledende, og 65 pct. af virksomhederne oplevede salgssituationen – typisk samtalen med telefonsælgeren – som truende.

»Undersøgelsen bekræfter de erfaringer, vi har fået gennem vores hotline. Der bliver i vidt omfang brugt grove metoder for at få folk til at betale for værdiløse annoncer. Kombinationen af vildledende markedsføring og trusler får i mange tilfælde virksomhederne til at betale af frygt for, at det er dem selv, der ikke har orden i sagerne,« siger Jeppe Rosenmejer.

I gennemsnit har de deltagende virksomheder i undersøgelsen betalt 18.259 kr. for optagelsen i de to registre. Penge, som de ligeså godt kunne have smidt ud af vinduet, mener 94 pct. af virksomhederne. Til sammenligning kan en optagelse på de mest velbesøgte internetannonceringsmedier krak.dk og degulesider.dk klares for under 5.000 kr.