Håndværksmester betaler 60.000 kroner i p-afgifter om året

Håndværksmester på Nørrebro betaler sine folks bøder, for de kan ikke undgå dem med de store parkerings-problemer i hovedstaden.

Hans Mejlshede har været låsesmed på Nørrebrogade i 50 år i år, men har aldrig tidligere haft så mange problemer med at parkere. Foto: Carsten Teiner. Fold sammen
Læs mere

Hans Mejlshede har haft låsesmedeforretning på Nørrebro siden 1964, men han har aldrig haft så mange problemer med parkeringsafgifter som nu, hvor han betaler i snit 60.000 kroner om året.

»En låsesmed skal jo oftest hurtigt i gang, hvis folk har låst sig ude, hvis der er et sprunget vandrør et sted, eller hvis der er mistanke om, at der ligger syge folk i en lejlighed. Vi har ikke tid til at finde en p-plads langt væk, og så bliver bilen tit sat på et hjørne. Men det er ikke tilladt med 10-meter reglen, og så får vi afgiften,« siger Hans Mejlshede, Mejlshede Låse/Nøgler A/S på Nørrebrogade i København.

Han har de seneste fire til fem år haft årlige udgifter på omkring 60.000 kr. – en udgift, der i sidste ende bliver lagt i den pris, som kunderne betaler for produkterne.

Han har prøvet at få trukket en afgift tilbage, men det har han opgivet. Det er især akutte job, som ender med en afgift – mellem fem og ti pct. af opgaverne. De fleste af firmaets 60 medarbejdere og 35 biler arbejder i reglen på byggepladser med at installere alarmsystemer. Ialt har man ti akutsager om dagen.

Hans Mejlshede har opkøbt to andre virksomheder – Sesam på Østerbrogade for ti år siden med 13 medarbejdere, hvor Mejlshede har beholdt forretningen, samt for seks år siden DS Låse i Valby med 16 medarbejdere. Forretningen er nedlagt, men det har samlet betydet flere medarbejdere – og flere varebiler i Mejlshede Låse/Nøgler A/S.

Grej for tungt til cykler

Generelt er det blevet et problem for håndværkere at finde parkeringspladser i København.

»Vi har forsøgt med dispensationer, men de skal søges så længe i forvejen, at vi ikke kan bruge dem i vores arbejde,« siger Hans Mejlshede.

Samtidig er låsesmedes grej tungt, så selv om firmaet har en budcykel, kan den ikke bruges ret meget.

»De fleste håndværkere kan ikke transportere ret meget værktøj og materialer på en cykel. Vores biler har hver 700 kg materialer,« siger Hans Mejlshede.

Samtidig skal medarbejderne køre store omveje for at komme frem, fordi veje er lukket. Ifølge Hans Mejlshede kører hans folk op mod 40 procent længere strækninger end tidligere. Hans Mejlhede så gerne, at erhvervsbiler med P-licens kunne køre den nærmeste vej og undgå gader som f.eks. Jagtvej, der altid er kaotisk.

»Vi slås med veje, hvor ensretninger hele tiden ændres – samt lukkede veje som vores egen Nørrebrogade. Det har ud over de store omveje også givet parkeringsproblemer for os og vores kunder, så vi har mistet 30 pct. af vores omsætning i vores gadebutik siden lukningen af vejen,« siger Hans Mejlshede.

I det daglige bruger firmaet et elektronisk P-system fra firmaet Easy Parc, som medarbejderne har glæde af, fordi de kan ændre P-tiden undervejs.

»Men det kræver en lovlig P-plads, så de bruger ofte parkeringshuse, når det er muligt,« siger Hans Mejlshede.

Han finder løsningen på Strøget, hvor man kan af- og pålæsse varer frem til klokken 11 for god – men håndværkere tilkaldes jo også efter klokken 11.

Flere P-licenser til bilflåden

Firmaet har hidtil kun kunnet få fem P-licenser, så bilerne kan holde ved virksomheden. For Mejlshedes Låse/Nøgler er det ikke meget, når der er 35 biler i virksomheden. Man har godt nok enkelte pladser i gården – men ikke nok.

Kommunen har dog netop meddelt, at erhvervsdrivende i København nu kan få op til ti P-licenser til bilflåden i stedet for fem, som det er i dag. De kan købes online, gælder for et år og kan bestilles fra dag til dag.

»Vi annullerer P-afgifter, hvis folk kan bevise, at de måtte stille en bil akut, hvor en parkering er uopsættelig. Måske ved et hospital. Men en parkering fra et låsefirma vil ofte gå under uopsættelig parkering. Det gælder også, hvis en bil har nedbrud. Men vi skal tro på folks forklaring – og det kræver dokumentation. Vi har også noget, der hedder »særråderet over vejareal«, hvor f.eks. et flyttefirma kan søge om dispensation,« siger leder af Parkering København,« Jes Øksnebjerg.