Håndboldens sponsorgrundlag minimalt i forhold til fodbold

Drømmen om en verdensklasseklub i København kuldsejlede, og håndbold er slet ikke i nærheden af at generere de indtægter, fodbolden magter. Men sponsornetværket var stort og potentielt smukt, mener Thomas Badura om AG Københavns konkurs.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På bagkant af AG Københavns fallit og debatten for og imod Jesper ”Kasi” Nielsens forretningsmodel, kunne man stille sig spørgsmålet, om forretningen bag håndboldeventyret var drevet af en fanatisk fantast eller en vitterlig tro på en bæredygtig økonomisk investering.

Uagtet om man mener det ene eller det andet, har Jesper Nielsen & Co. bragt et friskt pust til håndboldsporten, mener direktør i SponsorPeople Thomas Badura:

– Kommercielt må man anerkende, at et sponsorgrundlag på over 350 partnere er et enormt stærkt aktiv – og desværre efterlader konkursen dette aktiv uden den drivende motor.

Badura og andre iagttagere har ment og mener stadig, at Jesper Nielsen har været ”bidt af en gal bold, men luften fes ud af ballonen, fordi forretningsmodellen punkterede, inden det lykkedes at skabe et balanceret forhold mellem indtægter og udgifter på Vestegnen.”

– De sportslige ambitioner var fra start skyhøje og med en trup, der gradvist blev suppleret med den ene stjernespiller efter den anden, fulgte resultaterne på banen de ærgerrige målsætninger. Faktisk var de sportslige resultater på forkant med den afstemte udviklingsplan, og det lykkedes således AG København at turnere helt frem til håndboldens Champions League slutspil – officielt Velux EHF Final4 – allerede i deres debut i turneringen, fortsætter Thomas Badura:

– Men hvis man havde formodningen, at europæisk håndbold, i økonomisk øjemed, er flydende mælk og honning, så har man gjort sig en regnefejl af de større. For mens AG København indhentede en estimeret 3,5 millioner danske kroner på deres samlede tredjeplads – sågar inklusiv TV indtægter, vil de danske fodboldmestre fra FC Nordsjælland sætte mere end det dobbelte på bogen for blot at gå på banen i deres første gruppekamp i fodboldens Champions League, påpeger Thomas Badura.

– I realiteten er FC Nordsjælland sikret en indtjeningskilde á minimum 130 millioner for deres europæiske eventyr – og det såfremt de endda skulle tabe samtlige af deres seks indledende gruppekampe. Tilbage stod altså et anseeligt hul i klubkassen hos AG København, når spillerbudgettet alene ramte godt 20 millioner årligt, fortsætter han.

Håndboldindtægter er små

Økonomien i dansk håndbold er i forhold til fx fodbolden bundet op på sponsorataftaler, for den fælles tv-aftale med TV2 bidrager kun med ”peanuts” til budgetterne.

Således får hver klub i Håndboldligaen et årligt engangsbeløb på 100.000 kroner, en aftale der løber til 2015.

Der er således langt op til omkostningerne for den ubestridte kronjuvel i AG København, verdens bedste håndboldspiller Mikkel Hansen, der alene tjente omkring 4 millioner kroner i årsgage.

– Det har været, og vil fortsat være, utopi at tro, at indtægter fra det europæiske forbund og de nuværende tv-indtægter vil kunne bære en forretningsmodel som AG København.

Det har AG København givetvis været opmærksom på, hvorfor sponsoraftalerne selvfølgelig har været helt og aldeles essentielle – og med en naturlig stor fokus fra Jesper, siger Thomas Badura.

– Man oplevede, at klubben på rekordtid oparbejdede et unikt sponsornetværk, naturligt båret frem af resultaterne på banen og den støj, der blev skabt i mediebilledet, men ikke mindst i kraft af Jesper Nielsens gå-på-mod og navn.

De største sponsorer har søgt den eksponering og de dual-branding muligheder et verdensklassehold afføder, mens de mindre sponsorer i særlig grad har nydt godt af det lokale/regionale netværk for mersalg.

AG København blev hurtigt en stærk platform, og det synes jeg man skal huske at kvittere folkene bag AG København for, mener Thomas Badura.

Han underbygger sin vurdering med baggrund i håndboldens position i dansk sport, særligt dens tilhængermasse.

– Når godt hver tredje dansker følger håndbold i tv, ja – så overgås det kun af fodbold som eksponeringsplatform, fastslår sponsoreksperten.

Den bristede drøm

Mens pressen de sidste par dage har fulgt op på historierne om at spillerne gjorde deres for at redde klubben i 11. time – og særligt målmand Kasper Hvidts fortælling om, at sponsorerne meget gerne ville fortsætte opbakningen – så fortolker Thomas Badura motivet for de centrale virksomheder med engagement i AG København således:

– Man skal ikke underkende, at sponsorloungen og andre originale tiltag som et fyldt Parken, fest og farver i hallerne, og de mange seere, fans og presse, der fulgte fænomenet AG København, har været åsted for god forretning og merværdi.

Mens Sø- og Handelsretten nok skal udrede de økonomiske efterdønninger, så forstår jeg selvfølgelig, at disse sponsorer gerne ville forsætte deres positive Return on Investment, slutter Thomas Badura.

Med et rekordunderskud på godt 45 millioner kroner for deres første sæson i den bedste danske håndboldrække, offentliggjort for kun små tolv måneder siden, afventer mange nu det endelige bo omkring klubben.

Mens Jesper Nielsen længe holdt hånden under sit hjertebarn med egne økonomiske midler, måtte han til sidst sande at timeglasset løb ud for selskabet, drømmene om en rentabel forretning og den europæiske håndboldtrone.