Håbløst for flypassagerer at klage

Din klage bliver også dårligt behandlet, og det foregår ofte kun på det lokale sprog.

Foto: Kristian Juul Pedersen

Bliver dit fly aflyst, kan du have krav på et måltid mad, et hotelværelse, en ny rejse eller pengene retur. Men hverken flyselskaber eller de myndigheder, der skal behandle din klage over flyselskaberne, yder den hjælp, du har ret til, skriver 24timer.

Forbruger Europa oplyser, at de forsinkede flyselskaber er dårlige til at informere et stigende antal vrede kunder om deres ret til kompensation. Og når de sure forbrugere så endelig klager over flyselskaberne til de europæiske myndigheder, bliver de igen dårligt behandlet.

Bliver man snydt af eksempelvis et italiensk flyselskab, skal man klage til den italienske klagemyndighed. Men ifølge Forbruger Europa er der problemer med, at klagemyndighederne i nogle EU-lande kun taler og skriver deres eget sprog - og ikke eksempelvis engelsk, som er det sprog, mange forbrugere henvender sig på. Så sprogbarrieren forhindrer nogle forbrugere i at klage.

Selv om Forbruger Europa ved, i hvilke lande danske flypassagerer især kan risikere at blive mødt af sprog svage myndigheder, der ikke forstår, hvad klagerne skriver eller siger, så nægter Forbruger Europa at oplyse, hvilke lande det drejer sig om. Jurist i Forbruger Europa Louise la Cour Lundblad oplyser, at den information er irrelevant.