Gynger og karruseller redder TDC

TDC reddet fra tilbagegang gennem sine lavprisselskaber.

TDCs lavprismobilmærker - Onfone, M1 og Telmore - samler frafaldne kunder op fra TDCs eget mobilselskab. Tilsvarende fortsætter kabel-TV-selskabet YouSee med at samle kunder ind. Foto: Torkil Adsersen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC formår at holde skansen i den standende mobilkrig i kraft af, at telekoncernen har så mange selskaber på alle områder, som samler de kunder op, som TDC mister.

Det fremgår igen af TDCs kvartalsregnskab, som kom onsdag morgen.

»TDC understreger endnu en gang, at selv om man opererer på det formodentlig vanskeligste telemarked i verden med den hårdeste konkurrence på mobilområdet og med konkurrenter, som absolut ikke er rationelle, formår man alligevel at stille med hæderlige resultater. TDC nyder godt af at have en hel palette af selskaber, som formår at sikre de kunder, som falder fra andre steder i koncernen,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

Nyt gebyr på taletidskort

Han hæfter sig ved, at TDC-koncernen samlet set netop er gået 9.000 mobilkunder tilbage fra januar-marts til april-juni. Men samtidig har TDC indført en mindstebetaling på 19 kroner for dem, der blot ønsker et taletidskort med eget SIM-kort.

»Det gør de for at rydde op i kundebasen blandt abonnenter med et lavt eller slet intet forbrug, og derfor giver det måske mening, når TDC taler om i første halvår at have vundet mobilabonnenter, selv om tallene viser, at de reelt er gået tilbage. Telia har også gjort det rigtigt fint i sin oprydning, ligeledes Telenor og »3«. Det er en sund øvelse at få kunder ud, som stort set ikke bidrager med omsætning,« siger Morten Imsgard.

Forbrugsfaldet har stabiliseret sig

Samlet set leverer TDC efter hans mening et regnskab på linie med, hvad man har lovet, og med et gennemsnitligt forbrug pr. kunde, som i andet kvartal har stabiliseret sig efter flere kvartaler med fald.

»Konkurrencepresset og effekten af det var meget udtalt i første kvartal men ventes at stabilisere sig hen over året. Så det lover måske godt for de kommende kvartaler med en nogen lunde stabil udvikling her - medmindre konkurrenterne finder på at skrue på prisknappen,« siger Morten Imsgard.

Han roser TDC for at udnytte sin størrelse som landets absolut største inden for såvel fastnettelefoni, mobiltelefoni, bredbånd som TV.

»Langt hen ad vejen er TDC dygtig til at skære i omkostningsbasen i takt med priskrigen på mobilområdet, og når man nu ved, at der hvert kvartal fosser 30.000 fastnetkunder ud af butikken. TDC formår at bremse udviklingen en lille smule på frafaldet af fastnetkunder. Fastnettet er et lønsomt forretningsområde for TDC, så det handler om at holde fast på kunderne med næb og kløer så længe som muligt,« siger Morten Imsgard.

Pakkeløsninger giver fordele

TDCs kabel-TV-selskab, YouSee, som er landets største, har igen hentet nye kunder ind. Det store flertal i første halvår af 2012 er dog kommet ved årsskiftet, hvor TV 2 blev betalingskanal, og TV-signalerne blev lagt om fra MPEG2 til MPEG4 for at give plads til flere kanaler.

»Det understreger fordelen ved at kunne sælge bredbånd og TV i en samlet pakke til kunderne og derved give dem meget interessante produkter som f.eks. net-TV, der nuy kan tages med på farten. Det er voldsomt interessant for kunderne, selv om YouSee ikke har markedets billigste priser. Det giver TDC-koncernen kæmpe fordele at kunne udnytte sammensmeltningen mellem flere produkter,« siger aktieanalytikeren.

Han er - som mange andre - spændt på, om amerikanske Netflix, der sælger adgang til film og TV-serier over en almindelig internetforbindelse, som ventet rykker ind i Danmark til efteråret.

»Det vil virkelig udfordre TDC, for TV-forretningsområdet vil virkelig ændre sig i retning mod, at man tilkøber ydelser oven på det, man har. Men hvis YouSee er klar, har det styrken til at blive blandt vinderne på det nye TV-marked,« spår Morten Imsgard.