Gyldendal oplever stigende salg til uddannelsesområdet

Forlaget Gyldendal har haft en stigning i salget i de tre første måneder af 2015, men selvom selskabet har været i stand til at forbedre indtjeningen, blev der ikke tjent penge i første kvartal.

Facaden på Gyldendals Forlag på Klareboderne 3 i København. Gyldendals Forlag er Danmarks største. Deres logo er en trane. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Gyldendal opnåede i de tre første måneder af 2015 en omsætning på 174 mio. kr., hvilket var en fremgang på 4 pct. i forhold til den tilsvarende periode året før. Væksten forklares blandt andet med stigende salg til uddannelsesmarkedet, fremgår det af en periodemeddelelse fra Gyldendal.

Resultatet før skat lød i første kvartal på et underskud på 4 mio. kr., hvilket var en forbedring i forhold til 2014, hvor underskuddet i første kvartal var på minus 6 mio. kr.

- Uddannelsesmarkedet har udviklet sig som forventet med en lille vækst i forhold til 2014, og omsætningen til det private marked samt fra koncernens distributionsaktiviteter ligger på samme niveau som i 2014, skriver Gyldendal i meddelelsen.

De første tre måneder af året har dog ikke givet anledning til at rokke ved Gyldendals forventninger til hele 2015. Dermed venter forlaget fortsat en omsætning og et resultat før skat på samme niveau som i 2014. Sidste år lød omsætningen på 844,9 mio. kr., mens overskuddet før skat var på 75,8 mio. kr.

Gyldendal oplyser desuden, at der ikke har været begivenheder i første kvartal, som har påvirket selskabets finansielle stilling mærkbart.