Gyldendal-direktør klar til flere opkøb

Flere opkøb skal udvide Gyldendal-koncernen, siger administrerende direktør Stig Andersen. Selskabet vokser samlet set, mens omsætningen falder på bogproduktion alene.

Administrerende direktør for Gyldendal, Stig Andersen, vil også fremover satse på opkøb for at udvide Gyldendal-koncernen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er lagt op til flere opkøb i de kommende år fra Danmarks største forlag, Gyldendal. Det fortæller selskabets administrerende direktør, Stig Andersen, efter at Gyldendal-koncernen mandag middag kom med regnskab, som viste fremgang på både omsætning og bundlinje.

 

Flere aktører i forlagsbranchen har peget på, at konsolideringer vil præge det pressede bogmarked, og det er også planen hos ledelsen i Danmarks største forlag, som de seneste år har købt flere mindre forlag, senest Borgen Forlag.



»Vi har suppleret Gyldendal godt, og vi er stadigvæk interesseret i at opkøbe virksomheder, der falder inden for vores områder,« siger Stig Andersen, som understreger, at koncernen samtidig vil fortsætte med at udvikle virksomheden indefra.

En af bogforlagenes største udfordringer er den digitale udvikling, som har tvunget forlagene til at finde nye forretningsmodeller for at tjene penge på det indhold, de administrerer. Der stilles med andre ord større krav til kreativiteten hos bogforlagene - ikke mindst i forhold til mængden af platforme.

»Det, man skal vænne sig til og være dygtig til, er at administrere indholdet på de forskellige platforme,« siger Stig Andersen og fortsætter:

»Det har vi haft dygtighed og held til at få til at fungere.«

Gyldendal-koncernens regnskab viser da også, at det ikke er på produktion af bøger, koncernen henter sin vækst.

Mens den samlede omsætning i koncernen stiger en smule fra 855,8 millioner kroner i 2012 til 858,6 millioner kroner i 2013, falder omsætningen for Gyldendal A/S fra 674 millioner kroner i 2012 til ca. 659,2 i 2013. Resultatet for Gyldendal A/S lander i 2013 på 37,7 millioner kroner mod 45 millioner kroner i 2012.

»Fremgangen ligger andre steder,« erkender Stig Andersen.

Et af de områder, som direktøren fremhæver er undervisningsområdet, hvor forlaget Systime i 2013 præsterede at omsætte for 68,2 millioner kroner mod 62,3 millioner kroner i 2012. Ifølge Stig Andersen er det på det digitale undervisningsområde, de største ændringer sker lige nu.

»Skolerne har fået hjælp til at komme videre på det område, og det har betydet, at der har været plads til at udvikle nogle af de digitale produkter til undervisning,« siger Stig Andersen.