Gulpladekaos sætter fokus på privatleasing

Samme komfort. Flere erhvervsfolk i serviceleddet planlægger at privatlease bilen, så de ikke skal gå ned i størrelse i forhold til deres tidligere firmabil, men FDM maner til forsigtighed.

Det går stærkt. Privatleasing er blevet et populært alternativ til at eje sin bil, og det billige indskud på ofte 25.000 kr. og en relativ lav ydelse på måske 3.000 kr. om måneden i to år har fået mange til at se chancen for at få en større bil, end de ellers ville købe.

De samme kørepengePrivatleasing er for private, men med de nye varebilsregler fra 15. juni, der nærmest har stoppet salget af de typiske servicebiler som Opel Zafira, Toyota Sportsvan og VW Touran, kan et spring fra firmabilen til privatbilen på privatleasing-basis give mulighed for at fortsætte i samme biltype frem for at gå ned i bilstørrelse.

Hos forbrugerorganisationen FDM kan man ikke se noget juridisk forkert i at privatlease en gulpladebil og så få de samme kørselspenge, som hvis man ejede bilen, men advokat Lennart Fogh advarer mod at gå ind i privatleasing uden at undersøge forholdene nøje.

- Der skal være balance mellem vilkår og pris for det første. I dag kan man "prutte om priserne" på nye biler, og så kan selv den bedste leasingaftale være for dyr. Vigtigst er det dog, at man ikke sætter kikkerten for det blinde øje, så man ender med at stå med en kontrakt, som man ikke kan komme ud af, hvis forholdene ændrer sig, eller ikke kommer til at sidde med en beskadiget bil, hvor man selv kommer til at hænge på reparationen, siger Lennart Fogh.

FDM har travltHos FDM har man forrygende travlt med at hjælpe medlemmer, der stiller spørgsmål om privatleasing.

Organisationen opfordrer til, at man ikke skriver under, før kontrakten er nøje gennemarbejdet.

- Ud over skader kan man også komme til at betale mange penge, hvis man kører længere end aftalt, og hvis det eksempelvis sker, hvis man skifter job og får længere til arbejde. En aftale om opsigelsesvarsel inden for perioden er vigtig, og dertil kommer aftale om, at andet end husstanden må køre i bilen, siger Lennart Fogh.

I Danmark er sønderjydske Fleggaard Leasing blandt de allerførste, der har budt på privatleasing, endda i samarbejde med FDM.

Senere fulgte BMW Danmark og Mercedes-Benz Danmark med med betydelig succes.

Privatleasing tilbydes også af visse betalingsinstitutter, og ifølge Fleggaard Leasing er ALD og Nordania tæt på at lancere privatleasing-koncepter.

- Det hilser vi velkomment. Det er en logisk og naturlig udvikling. Vi har sat gang i privatleasing, men for at få sat yderligere gang i denne leasingform og måske opnå de samme højder i popularitet som i Storbritannien og Tyskland med 85 og 50 procent leasing, må der flere spillere på markedet, siger Michael Stensbjerg, adm. direktør i Fleggaard Leasing.