Guldgraverånd præger intelligent IT

Danske virksomheder bliver stadigt bedre til at finde ud af, hvad de har brug for af IT for at kunne træffe vigtige beslutninger, selv om det ofte er uigennemskueligt, og guldgravermentalitet præger leverandørerne.

Foto: UWE ANSPACH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Guldgravermentaliteten hersker stadig hos leverandører af de avancerede IT-teknologier, som skal gøre beslutningstagerne i danske virksomheder bedre klædt på – men flere og flere købere får øjnene op for, hvad de egentlig har brug for.

Det viser den nok grundigste kortlægning af det nordiske marked for såkaldt »business intelligence«-systemer, som det danske konsulenthus HerbertNathan & Co. har foretaget.

Business intelligence handler om at trække viden ud af sine data og gøre den tilgængelig for beslutningstagerne, så de kan træffe bedre beslutninger på baggrund af visualiseringer og rapporter.

»Business intelligence (BI) står i et vadested og vokser ikke så hurtigt som tidligere. Samtidig er markedet stadig umodent og ustruktureret, og der hersker en del guldgravermentalitet hos leverandørerne, fordi det er meget forskellige og komplekse teknologier. Til gengæld er køberne blevet mere vidende om, hvad de vil vælge og få ud af indkøbet. Virksomheder smider ikke bare penge efter teknologi som tidligere, og det skal leverandørerne tage til efterretning,« siger Pall Rikhardsson, chefkonsulent hos HerbertNathan & Co. og ankermand bag rapporten »Business Intelligence in the Nordics 2014«.

Især er licensstrukturen »kolossalt kompleks« og fuld af skjulte gebyrer, som privatpersoner kender det fra telebranchen for nogle år siden.

Skandinaviske løsninger

I sin enkleste form er BI et Microsoft Excel-regneark, men for eksempel sælger danske Acinta den billigste større løsning for lige under 10.000 kroner. Det er de internationale giganter som SAP, SAS og Oracle, der dominerer i de store og større virksomheder.

»Men blandt mindre og mellemstore virksomheder er de ikke så synlige, formodentlig fordi holdningen er, at store leverandører er lig med store regninger. Så i Danmark, Sverige, Norge og Island her lokale leverandører faktisk godt fat med systemer, som er udviklet her.

»De går efter mindre firmaer med 20 medarbejdere og opefter, kender deres sprog, kan træffe beslutningen på nogle få timer, og så er løsningen solgt. Alle har en eller anden form for rapporteringssystem i forvejen. Derfor skal man tænke over, hvad man vil, og hvad man vil have ud af et BI-system. Man skal ikke bare købe ind. Og selv om leverandørerne siger alle ordene – »big data«, »analyser«, »mobil« – kan de ikke alle levere de komplekse analyser, som brugerne har brug for,« forklarer Pall Rickhardsson og tilføjer:

»Der er rigtigt megen hype om BI, men vækstraterne viser, at kunden er ved at kunne kikke bag om hypen og vil købe bedre ind fremover, så det ikke blot handler om teknologi. Som på mange andre områder handler det om, at der i virksomhederne skal være viden om at tage en teknologi, anvende den på sine data og trække viden ud. Og når det er sket, skal ledelsesprocessen gøre det muligt at træffe en beslutning ud fra den viden, der er skabt, så man for eksempel sælger mere eller minimerer risici.«

De store leverandører bliver bedre til at ramme de mindre virksomheder, og netløsninger, som er lettere at betjene på alt udstyr og at udvide eller indskrænke omfanget af, vinder frem, viser rapporten fra Herbert-Nathan & Co., der leverer uafhængig rådgivning på området.