Guld til dansk software

Der er store penge i de nye softwarebutikker, der er indbygget i computere, mobiltelefoner og spillekonsoller.

Kig godt på displayet på denne iPhone. Her kan man via en enkelt knap få adgang til alverdens spil og software, der kan hentes uden teknisk bøvl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Apple
En helt ny virkelighed vil de kommende år ramme softwareudviklere over hele verden. Og det vil være til gavn for både softwareudviklerne selv og de kunder, der køber produkterne.

Sådan lyder spådommen fra tre eksperter, hvis – og når – software bliver en vare, man køber, henter og installerer fra nettet med ganske få klik via mobilen, PCen eller sin Playstation.

Tendensen med onlineprogrambutikker har været undervejs i lang tid, men den blev for alvor folkelig, da Apple pludselig byggede en mobilprogrambutik ind i selskabets iPhone. Her kan man lynende hurtigt købe små stykker software for overskue lige beløb, som straks bliver installeret på mobiltelefonen – og ifølge Apple selv hentede iPhone-kunderne i alt 1,5 milliarder stykker software i butikkens første leveår.

Siden har også Nokia, Microsoft, Sony Ericsson, Google og stribevis af andre hardwareproducenter annonceret og lanceret lignende programbutikker, og tendensen er klar: Markedspladsen for spil og andre programmer er på vej til at flytte ud af de fysiske butikker og direkte ind i folks elektroniske udstyr.

Og det kan betyde store ændringer for branchen som sådan, spår Søren Steen Rasmussen, der er ansvarlig for investering i opstartsvirksomheder inden for IT-branchen hos Vækstfonden. Her overvåger man konstant markedet for nye, lukrative investeringsmuligheder – og derfor er den lette og ubesværede adgang til de store, globale onlinemarkedspladser som for eksempel Apples App-store noget, man forventer meget af.

Søren Steen Rasmussen henviser til, at den danske IT-branche typisk er præget af små og meget højt specialiserede virksomheder, der er dygtige til udvikling af software inden for små nicher. Når denne type virksomheder kan springe hele marketingleddet over og få direkte adgang til et globalt publikum via elektroniske markedspladser, vil udbuddet vokse dramatisk med et mylder af små, innovative firmaers programmer og ikke blot blive domineret af enkelte store softwarehuses store softwarepakker.

»Ulempen er, at man meget let kommer til at drukne i sådanne portaler,« siger Søren Steen Rasmussen.

Take it easy
Også hos ITEK, brancheforeningen for IT- og telekommunikation under Dansk Industri, forventer man, at det igen vil gå opad for softwarebranchen inden for de kommende år. Men selv om chefkonsulent John Kristensen anser udviklingen for positiv, maner han samtidig til besindighed.

»Konkurrencesituationen bliver vendt om, så det ikke er distribution, men viden og opfindelser, man lever af. Og det positive er, at det ikke længere er store marketingmuskler, men forbrugerne, der er afgørende for, om man får succes. Men selv om forretningsmodellen er helt nyskabende, skal man hele tiden huske på, at de tre udviklere i garagen måske er i konkurrence med 20.000 kinesere, der har adgang til samme markedsplads med samme idé,« siger han.

Endnu er det primært telefoner, der leveres med indbyggede programbutikker. Men med musikindustriens digitale revolution in mente anser John Kristensen det for usandsynligt, hvis ikke også software og spil ender med at blive solgt og distribueret via nettet.

En megatrend
Mens software stadig sælges i butikker på DVDer og CDer, har det længe været muligt blot at købe og downloade produkterne digitalt – hvis forbrugerne ellers vidste, hvor man skulle finde dem. Af samme grund forventer Per Andersen, der er administrerende direktør hos IT-analysehuset IDC, ikke, at softwaremarkedet vil eksplodere.

»Det er en såkaldt megatrend, men man skal ikke lade sig forblænde. Man kommer ikke i Paradis, blot fordi man får en nemmere adgang til markedet,« siger Per Andersen.

Mens Apple forventes på et tidspunkt at ville sælge Mac-software i iTunes Store, har Microsoft stadig ikke lanceret sin butik til Microsoft Mobile-platformen. Til gengæld har Google indbygget butikken »Google Markets« i sit mobilstyresystem, der også virker på bærbare computere.