Guitarproducent vil stoppe »Guitar Hero«

Storsælgende underholdningsspil skal forbydes, fordi det krænker patenter.

Med en plasticguitar skal man spille med, som det vises på skærmen. Fra »Guitar Hero III: Legends of Rock« Fold sammen
Læs mere
Guitarproducenten Gibson vil stoppe salget af det storsælgende underholdningsspil »Guitar Hero«.

Gibson har leveret guitarer til massevis af kendte guitarstjerner som Eric Clapton og Jimi Hendrix men mener at have patent på også spillet, hvor det gælder om at spille på plasticguitaren, som stjernerne spiller numrene på skærmen. Gibson ejer nemlig et patent på at kunne spille »virtual reality«-guitar.

Skærtorsdag sagsøgte Gibson verdens største supermarkedskæde Wal Mart og Internet-boghandelen Amazon for at sælge spillet. Gibson vil også have salget standset i Toys'R'Us-legetøjskæden samt endnu to butikskæder.

Milliardsalg på rekordtid

»Guitar Hero« er udtænkt af det californiske selskab Activision, som for kort tid siden gik til domstolene for at få rettens ord for, at spillet ikke krænker Gibsons rettigheder. »Vi ønskede ikke så drastisk et skridt men er nødt til at beskytte vore patentrettigheder,« meddeler Gibson.

Spillet har på 26 måneder solgt for en milliard dollars alene i Nordamerika. Med en guitar af plastic med fem forskelligt farvede knapper skal deltagerne spille de musiknumre, som kendte bands spiller på skærmen. Guitarens gribebræt vises nederst på skærmen, og så gælder det ellers om at trykke på den rigtige streng/knap, præcis hvor det skal ske i musikken.

Bedst sælgende videospil

»Guitar Hero«, som indtil nu er kommet i tre udgaver til spillemaskinerne Playstation, Xbox 360 og Wii, er ifølge analysefirmaet NDP Group blevet det bedst sælgende i Nordamerika i 2007. Flere end 14 millioner eksemplarer er solgt, siden den første udgave til Playstation 2 kom på gaden i november 2005. Og nummer 3 i serien, »Legends of Rock«, er det bedst sælgende videospil nogen sinde, målt på både eksemplarer og indtjening, selv om det først kom på gaden i oktober 2007. Activision øgede med det sin markedsandel til rekordhøje 17,7 procent i 2007 mod 7,2 procent året før.

Spillerne kan via nettet købe ekstra sange til spillene. De koster 6,25 dollars for tre eller 2,50 dollars pr. styk. Siden oktober er der solgt fem millioner sange.