Grundfos-topchef gør klar til den store digitale revolution

Vejen ud af vækstkrisen hos Grundfos hedder digitalisering. Det kan lede den midtjyske pumpeproducent ind på helt nye veje, forudser topchefen, Mads Nipper.

»I dag er vi mindst på niveau eller foran vores konkurrenter med digitalisering. Men vi er stadig ved begyndelsen,« konstaterer Mads Nipper, direktør i Grundfos. Arkivfoto: Mathias L. Bojesen Fold sammen
Læs mere

I dag er Grundfos kendt som en af verdens største producenter af pumper. Om få år vil virksomheden måske være mere kendt for at kunne få køleanlæg på havvindmøller til at køre uden nedbrud i uendelig tid eller sikre, at brandslukningsinstallationer over hele verden altid fungerer optimalt.

Ifølge topchef Mads Nipper står Grundfos over for store og grundlæggende forandringer, både når det gælder produkter og service. Digitaliseringen er kommet til Bjerringbro.

I første omgang kommer komplicerede teknologiske løsninger dog ikke i centrum. I stedet skal der fokus på kunden.

»Den allerstørste værdi er at hjælpe kunden med at holde pumper og systemer kørende. Digitalisering begynder ikke med teknologi. Det begynder med kundebehov. Man skal ud og arbejde med nogle rigtige kunder. Når vi har fundet ud af, hvad kunden har brug for, løser vi det teknologiske,« siger Mads Nipper.

Lige nu er Grundfos’ udviklingsafdeling i gang med pilotprojekter, som blandt andet har til formål at afgøre, at man kan forudse, hvornår der opstår problemer med de pumper, der holder køleanlæg på havvindmøller kørende og gribe ind, inden de sætter ud. Det kræver indsamling og analyse af store mængder data fra kølesystemerne. Et andet projekt går ud på at finde digitale løsninger til at overvåge brandslukningsudstyr over hele verden.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Går ikke som forventet

Selv om Grundfos bliver ved med at producere pumper, kan de digitale løsninger meget vel komme til at fylde rigtigt meget kommercielt i fremtiden. Det er også nødvendigt, for Grundfos er i vækstkrise.

Fredag offentliggjorde selskabet sine halvårsresultater, og selv om indtjeningen voksede med næsten 30 pct., går det skidt med salget. Omsætningen faldt 2,5 pct. til 11,6 mia. kroner i første halvår.

Vejen ud af vækstkrisen hedder på længere sigt digitalisering og service for kunderne. Det to ting hænger tæt sammen.

Selv om Grundfos strategisk satser på serviceforretningen, humper den del af virksomhedens aktiviteter af sted. Som en konsekvens har Grundfos blandt andet skiftet direktøren for Group Service ud i løbet af året.

»Vi har ikke oplevet en eksplosion i væksten, fordi vi har sat service på agendaen. Det er ikke gået, som vi havde ambitioner om. Det handler blandt andet om, at vi skal have opgraderet vores kompetencer, og så er det også sådan, at i takt med at markedet er under pres, bruger vores sælgere meget energi på at sælge pumper og har ikke tid til at udvikle servicedelen,« siger Mads Nipper.

Samtidig skal serviceforretningen og digitaliseringen smelte sammen i fremtiden, hvis Grundfos skal klare sig i den stadig hårdere konkurrence i et marked, der ikke vokser.

»I dag er vi mindst på niveau eller foran vores konkurrenter med digitalisering. Men vi er stadig ved begyndelsen. Hvis man ser på store internationale industrikoncerner i ind- og udland, er der i dag ingen, der har revolutioneret deres forretning med digitalisering endnu. Alle er i en opbyggende fase,« siger Mads Nipper.