Grundfos har knas med indtjeningen

Grundfos' årsrapport for 2014 viser, at den danske pumpeproducent er presset af hård konkurrence og lav vækst i Europa. Det betyder, at koncernens indtjening skuffer. Ny strategi skal vende udviklingen.

Foto: Henning Bagger. Grundfos holdt fredag formiddag pressemøde i Grundfos mødecenter i Bjerringbro. Her præsenterede Grundfos topchef Mads Nipper og finansdirektør Michael Geday firmaets årsregnskab og løftede sløret for ny strategi. Her ses Mads Nipper. Grundfos' årsrapport for 2014 viser, at den danske pumpeproducent er presset af hård konkurrence og lav vækst i Europa. Det betyder, at koncernens indtjening skuffer. Ny strategi skal vende udviklingen.
Læs mere
Fold sammen

Pumpeproducenten Grundfos er fortsat udfordret på indtjeningen.

Det viser selskabets årsrapport for 2014, hvor resultatet før skat landede på 881 mio. kr. mod 1475 mio. kr. i 2013. Dog er koncernens resultat påvirket af engangsomkostninger på 224 mio. kr., som blandt andet kan tilskrives udgifter i forbindelse med en større fyringsrunde i november 2014.

Den jyske industrikoncern tøver ikke selv med at kalde indtjeningen for »ikke tilfredsstillende« i en pressemeddelelse. Her angives årsagen til den faldende indtjening primært med negative valutapåvirkninger, skærpede konkurrenceforhold og et ugunstigt salgsmix mellem forskellige markeder.

»Væksten er tilfredsstillende, givet at en række centrale markeder var præget af lav vækst. Vi har fastholdt og sandsynligvis udbygget vores globale markedsposition, selv om konkurrencen er yderligere intensiveret i specielt Asien. Men koncernens vækst og indtjening i danske kroner er skuffende,« siger koncernchef Mads Nipper i en meddelelse.

Grundfos sætter sin lid til, at en ny 2020-strategi kan vende udviklingen i koncernen, som trods tilbagegang i indtjeningen forbedrede omsætningen med omkring 350 mio. kr. sammenlignet med året før.

»Strategiens fundament er vores eksisterende formål og værdigrundlag, og den bekræfter, at Grundfos fortsat skal være kendetegnet ved stærk innovation, banebrydende produkter og fokus på bæredygtighed. Den skal sikre stærkere finansielle resultater med en ambition om en gennemsnitlig årlig salgsvækst på 6 pct. og en markant højere indtjeningsgrad i kombination med fortsat høj kundeloyalitet og stor medarbejdertilfredshed,« siger Mads Nipper, der tiltrådte som topchef i Grundfos i august sidste år.

Den jyske industrikæmpe lægger ikke skjul på, at målet for 2015 først og fremmet er en fremgang i indtjeningen.