Grundfos fordobler bundlinjen med USA som trækhest

Pumpekoncernen Grundfos kommer strygende i mål med sit halvårsregnskab. Indtjeningen er mere end fordoblet i forhold til den tilsvarende periode af 2014 og lander på 628 mio. kr. Omsætningen er særligt drevet af et godt salg i USA.

Grundfos-topchef Mads Nipper kan torsdag præsentere et halvårsregnskab, hvor især salget i USA trækker op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Grundfos har medvind i sit regnskab for første halvår, hvor både indtjening og salgsvækst svarer til den jyske koncerns ambitionsniveau. Indtjeningen er steget fra 301 mio. kr. til 628 mio. kr., og dermed kan Grundfos-hovedkvarteret i Bjerringbro glæde sig over, at bundlinjen er blevet mere end fordoblet.

Ved koncernens årsregnskab i marts lagde topchef Mads Nipper ikke skjul på, at der i det kommende år ville være fokus på at få styr på omkostningerne. Grundfos skulle gennemgås, så maskinen kunne blive så velsmurt som muligt. Nippers ambition var, at koncernens evne til at tjene penge allerede i indeværende år skulle forbedres.

Og med dagens regnskab står det klart, at topchefens målsætning holder sig på sporet. Foruden en markant bedre bundlinje er omsætningen samtidig vokset mere i årets første halvår end i både 2013 og 2014. Omsætningen lander efter årets første halve år tæt på 12 mia. kr.

»Vi har gjort det, vi satte os for. Vi er glade for, at de gennemgribende initiativer det seneste år indtil videre viser solide og positive resultater. Men vi er naturligvis endnu på den tidlige del af rejsen, og målet er fortsat at holde os til planerne om højere indtjeningsgrad og sund vækst,« siger koncernchef Mads Nipper, i en kommentar til regnskab.

Grundfos har især fart i salgsvæksten i USA, hvor fremgangen ligger på 15 pct. i lokal valuta. I Europa er vækstraterne til sammenligning langt mere beskedne. Som det efterhånden er blevet sædvane, har Grundfos problemer på det russiske marked, mens udviklingen i Kina ligger stort set fladt.

»Konkurrencen er benhård alle steder, men det er vores billede, at vi fortsat vinder markedsandele i langt de fleste markeder. Den nye koncernstrategi er i færd med at blive udlevet med intensiveret fokus på vores kunder, fortsat omkostningsbevidsthed, bedre servicetilbud, styrket produktlederskab og en mere effektiv værdikæde. Det er et langt, sejt træk frem mod 2020, men vi kommet godt fra start. Trods hård konkurrence og vanskelige markedsvilkår flere steder, er vores udgangspunkt for at skabe fornuftige resultater bedre end for et år siden,« siger Mads Nipper.

Finans TV: Medvind til Grundfos