Grønne varebiler har det svært i Danmark

Stigende interesse for varebiler på naturgas i Europa, men i Danmark kan de ikke købes.

Foto: Carsten Teiner

(TORINO) Ingen støj og intet møg.

Mens de fleste europæiske lande lande i højere og højere grad tænker miljørigtigt, når der skal købes varebiler, og har åbnet for naturgas- biler, så sakker vi bagud herhjemme og vælger foreløbig de såkaldte CNG-biler fra.

Da motorvejen til Svendborg forleden blev færdig, deltog en Iveco Daily naturgasbil i den konvoj af miljørigtige biler, der markerede åbningen, men den danske Iveco-importør havde lånt den i det svenske søsterselskab.

ErhvervsBladet.dk har prøvet såvel Iveco Daily CNG som Fiat Ducato med samme teknik i deres hjemland Italien. Bilerne er meget støjsvage, og de har præstationer som en benzinmotor. Vi prøvede også bilerne med automatgear – en fordel i bytrafik.

Der er tale om en nyudviklet motor med udgangspunkt i en treliters Iveco-dieselmotor, som er ombygget, så den kan køre på naturgas.

Den italienske Fiat-koncern har tilbudt CNG-biler i flere år, men mange kunder i Europa holdt sig tilbage, fordi bilerne kun kørte på ren naturgas, og med begrænset udbredelse af tankstationer med CNG-standere var salget begrænset.

Nu har man så udviklet den nye motor og tilføjet en 15 liters benzintank. Løber man tør for naturgas, skifter systemet automatisk til benzindrift – indtil man fiinder en CNG-tank.

Tilskud til biler

I Italien har regeringen sikret CNG-bilernes succes ved at give et tilskud på 4.000 euro (30.000 kr.), selv om merprisen hos for eksempel Fiat er 3.500 euro. Det gør man, fordi forureningen er væsentligt nedsat i forhold til diesel – nemlig med 50 procent for NOx-udslip og 100 procent for partikeludslip fra CNG-teknikken.

Tilmed får man et bedre drejningsmoment med CNG end med diesel, hvis man ser på den 2,3 liters motor, der er udgangspunktet. CO2-udslippet er også faldet – fra 293 til 248 gram pr. km – eller 25 procent.

Et minus er den øgede egenvægt fra gastankene, som går ud over nyttelasten, der falder med 300 kg.

Iveco har tilbudt CNG-teknik i ti år, og i dag kan man få det til de fleste personbiler samt last- og varevogne. Den kommende Doblo-varebil vil også kunne fås som CNG-udgave. Dertil kommer den nye stop/start-funktion, der sænker brændstofforbruget og sænker CO2-tallet yderligere.