Grønne organisationer bakker op om kritik af Nets: »Det er rovdrift på godhjertede menneskers penge«

En række grønne og velgørende organisationer bakker op om den kritik, der i den seneste tid er faldet over Nets. Ifølge organisationerne er de høje gebyrer medvirkende til, at der skabes et betalingsmonopol, og at der i sidste ende er færre midler til det velgørende arbejde.

Ifølge flere grønne organisationer er gebyrene fra betalingstjenesten Nets urimelige, da de udnytter et betalingsmonopol grundet manglende alternativer. Dermed fjerner gebyrene midler fra det velgørende arbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Opdateret kl. 13.07 med kommentarer fra Nets.

Hver gang, der doneres et beløb til de grønne organisationer, indkasserer Nets 4,32 kroner i gebyr. Og det løber op for tre af de største grønne organisationer, som tilsammen årligt leverer mere end 6 mio. kr. i gebyrer til Nets.

Det er uanstændigt, at de penge, som burde gå til at styrke klimaindsatsen, naturen og dyrevelfærden, i stedet går til et monopol, som driver en pengemaskine på de danskere, som ønsker at gøre en grøn forskel.

Sådan lyder kritikken fra Danmarks Naturfredningsforening, Dyrenes Beskyttelse og Greenpeace – som bakker op om den kritik, Red Barnet og Børns Vilkår har rejst af selskabet.

»Vi er som forening udelukkende finansieret af vores medlemmer, som muliggør, at vi kan beskytte naturen igennem at rejse fredningssager, påvirke politikerne og styrke indsatsen for vores natur og klima. For os som forening går fire procent af vores omsætning alene til Nets. Det er uholdbart,« siger vicedirektør for Danmarks Naturfredningsforening, Michael Leth Jess.

Skamløs udnyttelse af betalingsmonopol

Danmarks Naturfredningsforening betaler ifølge Michael Leth Jess alene 3,5 mio. kr. om året i gebyrer til Nets. Og ifølge Karin Petersen, fundraising-chef hos Greenpeace Norden, er det ikke et enestående tilfælde, men et symptom på et meget større problem.

Ifølge Karin Petersen udnytter Nets deres betalingsmonopol til at fastholde et urimeligt højt gebyr for betalinger. Problemet for de grønne organisationer er nemlig, at den manglende konkurrence betyder, at der ikke eksisterer et reelt alternativt til Betalingsservice, som drives af Nets.

»Vores udfordring er, at der ikke findes et reelt alternativt til Nets, og de udnytter monopolet til at fastholde urimeligt høje gebyrer. Når man samtidig oplever eksorbitante bonusordninger hos Nets, kalder det på forandring. Hvis ikke Nets selv kan finde ud af nedbringe gebyrerne, håber jeg, at politikerne vil tage sagen op,« siger hun.

Greenpeace betale i omegnen af en mio. kr. til Nets i gebyrer sidste år.

Kræver et fair niveau

Samme konklusion når Dyrenes Beskyttelse til. For fundraising-chef Tina Engberg bør priserne afspejle de reelle omkostninger, som Nets har ved at foretage opkrævninger på vegne af de grønne og velgørende organisationer.

»Vi er nødt til at tilbyde månedlige betalinger, da det er det, vores faste donorer efterspørger, men det betyder, at en relativt stor del af donationen går til Nets frem for det formål, som donor ønsker skal fremmes. Så det bliver Nets, der skummer fløden ved de mange transaktioner,« siger hun.

Dyrenes Beskyttelse betalte sidste 1,7 mio. kr. i gebyrer til Nets. Ifølge Tina Engberg gør de høje gebyrer, at midler og fokus flyttes fra det, der er det vigtigste for grønne organisationer som Dyrenes Beskyttelse; nemlig det velgørende arbejde.

»Det giver i sidste ende færre penge til velgørende formål, og det er efter min mening rovdrift på godhjertede menneskers donationer, når Nets opkræver så høje gebyrer. Jeg så gerne, at de satte gebyret ned til et fair niveau, så det afspejler de reelle omkostninger ved at foretage en transaktion,« siger hun.

Løbende dialog

I øjeblikket forhandler Nets med indsamlingsforeningernes brancheorganisation, ISOBRO, om nye gebyrsatser for 2020. Om året betaler ISOBROs medlemmer i omegnen af 43 millioner kroner i gebyrer til Nets.

Nets har i skrivende stund ingen yderligere kommentarer til de høje gebyrer eller denne specifikke sag. De henviser dog til en tidligere meddelelse fra presseansvarlig for Nets, Søren Winge, hvor han peger på den løbende ordning med ISOBRO.

»Vi har igennem længere tid været i dialog med ISOBRO med henblik på at lette omkostningerne for deres medlemmer. Vi har allerede stillet dem konkrete omkostningsreduktioner i udsigt både for i år og næste år, og vi undersøger i øjeblikket, om det er muligt at realisere yderligere reduktioner af deres omkostninger,« skriver Søren Winge.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ISOBRO.