Grønne løsninger skal sælge fremtidens byggeri

BYGGERI 2008. Miljø står højt på dagsordenen på Skandinaviens vigtigste fagmesse for byggevarer, som finder sted 26.-29. februar 2008 i Fredericia Messecenter. Bæredygtigt byggeri kan blive et vigtigt konkurrenceparameter.

Klimaet er kommet højt på den politiske dagsorden det seneste år, og nu breder den grønne bølge sig som ringe i vandet. Også i byggesektoren er der en voksende tro på, at miljø og energi bliver vigtige elementer i valget af fremtidens byggemetoder.

Derfor står miljøet også højt på dagsordenen for Skandinaviens vigtigste fagmesse for byggevarer, Byggeri 2008, som finder sted 26.-29. februar 2008 i Fredericia Messecenter.

Byggeri 2008 bliver simpelthen den største fagmesse for byggevarer, der nogensinde er afholdt i Skandinavien. Cirka 250 af byggeriets førende leverandører vil fylde messecenterets 32.000 kvadratmeter store udstillingsareal.

Messen arrangeres af Danske Fagmesser A/S og Trælasthandlerunionen–TUN, som forventer, at omkring 30.000 fagfolk besøger messen i løbet af de fire messedage.

Bæredygtigt byggeri kan meget vel vise sig at blive et af fremtidens stærkeste salgsparametre i branchen. Det bekræfter Danmarks største arkitektfirma, Arkitema, som gennem ti år har haft fokus på netop grønt byggeri og bygningers samlede miljøregnskab.

Men hvis der for alvor skal satses på miljøet, kræver det, at investorerne er villige til at tænke langsigtet og turde satse på nye løsninger. Og det er ikke altid tilfældet i dag.

Fokus på miljøetAlligevel er der stor optimisme hos Arkitema, der oplever, at mange kunder i højere grad end tidligere har fået fokus på miljø og bæredygtighed, når de skal bygge nyt.

»Der er generelt massiv fokus på miljø og bæredygtighed, både i Danmark og globalt. Det skyldes bl.a. omtalen af klimatopmødet i 2009 og Al Gores budskaber om klodens tilstand,« konstaterer Lars Kvist, bygningskonstruktør og miljøleder hos Arkitema.

»Det smitter også af på byggebranchen, selv om der stadig er lang vej, før vi kan tale om en egentlig grøn bølge i byggeriet. Men der er sket meget siden 1970’erne, hvor man rask væk brugte bl.a. asbest i skolebygninger. I dag bliver der stillet nogle helt andre krav til f.eks. materialer.«

»Der har været en lang periode med højkonjunktur, og det har betydet mange penge nu og her for bygherrerne. Men vækstkurverne er stilnet af, og det gør bygherrerne mere lydhøre over for nye løsninger. Det handler jo også om at tjene penge, og hvis de private boligkøbere efterspørger grønne huse – hvilket ser ud til at blive en tendens – så kan bæredygtigt byggeri gå hen og blive branchens nye stærke salgsparameter,« mener Lars Kvist.

Grønne materialerArkitema har allerede været med til at lave en række spydspidsprojekter, hvor bæredygtighed har været det centrale omdrejningspunkt – bl.a. i alt 43 øko-andelsboliger i Hjortshøj, som er udstyret med med hør- og papirisolering, naturlig ventilation og solvarme.

Arkitema har desuden tegnet den økologiske daginstitution »Stenurten« på Nørrebro i København, hvor det grønne element præger ikke blot byggeriet, men også børnenes kost.

»Det kræver både mod og evne til at tænke langsigtet, hvis man vil ændre radikalt på mange af de traditionelle byggeprocesser og -metoder. Det er en langstrakt proces at ændre gamle traditioner i byggeriet, og hvis man virkelig vil skabe bæredygtigt byggeri, som samtidig også giver økonomiske fordele, så skal man hele tiden udvikle sig,« siger Lars Kvist.

Tendensen i retning af en højere miljøbevidsthed hos forbrugerne tegner sig også hos landets trælasthandlere og byggemarkeder. Her oplever man en større efterspørgsel på miljøvenlige materialer til afløsning for mere miljøbelastende, gammeldags byggematerialer.

»Der har hidtil været tradition for at forbinde kvalitet med holdbarhed, men i dag er miljøvenlighed også med i overvejelserne, når kunderne køber byggematerialer hos vores medlemmer,« fortæller Palle Thomsen, direktør for Trælasthandlerunionen, TUN, medarrangør af Byggeri 2008.

»Jeg er overbevist om, at klima, økologi og miljøvenlighed kommer til at spille en større rolle i fremtidens byggeri, og derfor gør vi også en del for at klæde vores medlemmer på til at rådgive om produkter, der understøtter denne tendens.«