Grøn og stærk som Skipper Skræk

Iveco præsenterer nu EcoDaily - den første dieseldrevne varevogn, der kan opfylde de strenge EEV-emissionsregler. ErhvervsBladet.dk har som det første medie prøvet bilen.

Foto: Scanpix
Læs mere
Fold sammen

(TORINO) Som den første opfylder Iveco med dieseludgaven af den nye EcoDaily varebilsgeneration emis- sionsregler, der går videre end Euro5 – den såkaldte EEV- model (Enhanced Environmental Vehicle).

Samtidig slår Ivecos CEO, Paolo Monferino, til lyd for, at EU skubber de varslede Euro6-miljøregler, som er planlagt indført i 2013, på grund af finanskrisen og i stedet for accepterer EEV-biler som en overgangsordning.

Euro6 vil kræve store investeringer fra bilfabrikkernes i forvejen slunkne kasser. Varebilsalget er faldet med 37,8 procent, siden finanskrisen satte ind sidste efterår og frem til nu.

EEV-kravene er opfyldt af to modeller i EcoDaily-serien på 136 og 170 hk med dobbelt turbo og EGR-recirkulering af udstødningsgasserne. NOx- tallet er som Euro5 to g/kWh, mens partikeludslippet falder fra 0,03 til 0,02 g/kWh,

Skipper Skræk-aftale

For at understrege, at Iveco Daily er både ren og stærk, har man indgået aftale med amerikanske King Features Sundicate Inc./TM Hearst Holdings Inc., der har rettighederne til Skipper Skræk-figuren. Iveco bruger den kendte sømand ved markedsføring af sin nye Daily-serie, som kommer til salg herhjemme efter sommerferien.

Iveco Daily er opbygget med chassisramme og anses derfor blandt de stærkeste varebiler på markedet. Første Daily kom frem i 1978 og er siden solgt i to millioner enheder.

Daily har samtidig fået ny front, der signalerer mere styrke, og instrumentgruppen er sænket mere ned i instrumentbrættet, så man undgår sollys på urene, hvilket har været et problem på de seneste ti års Daily-modeller. Vigtigst er dog nok, at Iveco har hævet kvalitetsfølelsen gevaldigt. Der var ikke antydning af resonanslyde i de biler, vi testede i Piemonte-områdets bakker i Norditalien.

Foruden de to EEV-modeller vistes også en fabriksbygget elektrisk udgave, som er udviklet sammen med Fiat- gruppens busproducent Altra, der bygger eludgaver af deres Irisbus-produkter samt en CNG-naturgasudgave, som er udviklet i tæt samarbejde med Fiat Professional varevognsdivisionen, som tilbyder naturgas til Ducato.

Reservetank til benzin

Den tidligere model kørte rent CNG, mens den nye har en reserve-benzintank på 15 liter for at berolige kunder, der er bange for at gå i stå, fordi tætheden af tankstationer med CNG endnu er begrænset. Herhjemme findes CNG-tankstioner ikke – bortset fra private tanke hos busvognmænd.

Salget af naturgas vare- biler er eksploderet det seneste halve år – ikke mindst på grund af mange byers miljøzoner. Derimod mener man hos Iveco, at brintdrevne biler har lange udsigter – det vil sige ti-femten år.

- Hvis markedet og politikerne vil, planlægger man også at tilbyde en diesel- hybrid-udgave, som sparer 30 procent brændstof. Den har i en periode har været testet hos kurerselskabet FedEx, og den er klar til at blive markedsført, siger produktchef Giuliano Giovannini.

EcoDaily fås nu i en syv ton udgave med nyttelast på 4,7 ton – svarende til nyttelast i tre basis 2,8 ton Daily-modeller. Serien omfatter også nye dieseludgaver på 106 og 126 hk. Påhængsvognsvægtene går op til 3,5 ton. Nævnes skal også det adaptive ESC-stabilitetssystem, der tager hensyn til nyttelasten.

Der findes to udgaver med automatiseret gearskift, som i 2,3 liter-udgaven virker lidt langsom i afsættet – noget vi ikke fandt i de større tre liter- versioner. Selv el-udgaven kørte med fuld last ubesværet op ad bakkerne, og det galdt også den nye CHG-udgave, der kører næsten lydløst, Selv om den kører på naturgas og benzin, er motorblokken fra Ivecos tre liters dieselmotor.

Prisniveauet vil være som i dag – med højst en til to procent stigning i listeprisen.