Gravskrift over tele-minutterne

Som det sidste, store teleselskab afliver TDC nu det gammeldags mobil­abonnement og indfører Onfone-agtige mobilpakker.

Nokias stand ved CommunicAsia exhibition and conference i Singapore. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROSLAN RAHMAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Midt i sommervarmen og mens danskerne er på ferie, indtræffer der i denne uge en ganske historisk begivenhed. Det gammeldags mobilabonnement, hvor man afregnede for hvert forbrugt minut, SMS og megabyte data, bliver nemlig stort set en saga blot, når TDC som det sidste af de store teleselskaber begynder at sælge sine produkter som pakkeløsninger.

Siden Onfone for alvor åbnede ballet sidste år, har danskerne på rekordtid vænnet sig til at købe deres mobilabonnement som en samlet pakke med et fast, forudbetalt timetal, fri SMS og en bunke data oveni til et fast beløb hver måned. Faktisk er pakkerne blevet så populære, at både Telia og Telenor allerede er gået pakkevejen - og nu, hvor TDC også går med, er det efterhånden svært at opstøve et mobilabonnement, som de så ud for blot to år siden.

Kunder køber flere produkter

Hos TDC forklarer chefen for TDCs mobile tilbud til privatmarkedet, Johan Kirstein Brammer, at kunderne over en bred kam kan forvente at spare penge i forhold til den gammeldags måde at afregne på. Når det samtidig er en god forretning for TDC, skyldes det et ganske særligt fænomen: De kunder, der har været tilbageholdende, når minut- eller datataxameteret talte, vil nu tilvælge produkter, de ikke havde før.

»Det, der sker i markedet lige nu, er, at folk i stigende grad vælger smartphones. Derfor vil mange nu vælge et større abonnement med data i. Så selv om telefonien isoleret set bliver billigere og mere simpel for kunderne, vælger mange bare at forbruge mere,« siger han.

Problemet med de simple pakker uden skjulte gebyrer er dog samtidig, at det bliver langt lettere for kunderne at sammenligne priser på tværs af selskaberne, og her vil TDCs pakker uundgåeligt falde ud som nogle af markedets dyreste tilbud. Men det mener TDC ikke selv bliver et problem:

»Dels lægger vi Play (gratis, ubegrænset digital musik, red.) i alle mobilpakkerne, dels gør vi det gratis at ringe fra TDC- til TDC-kunder. Det svarer til, at hver fjerde opkald faktisk er gratis og uden for pakken. Så hos os rækker de forudbetalte timer meget længere,« siger Johan Kirstein Brammer.

TDC lancerer samtidig en app, hvor smartphonebrugere kan slå vennerne op og se, om de er kunder hos TDC.

Som hos Telia kan TDCs kunder dog fortsat vælge at sammensætte egne pakker.