Gratisavis-koncern fastholder nye forventninger efter frasalg

North Media, der i begyndelse af denne uge solgte en række udgaver af Søndagsavisen samt ejerandelen i Vestsjællandske Distriktsblade til Sjællandske Medier, kom som allerede udmeldt ud af årets første kvartal med en nettoomsætning på 216,3 mio. kr. mod 250,5 mio. kr. i perioden sidste år.

Søndagsavisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen

Tallene blev offentliggjort i forbindelse med salget, der indbragte North Media 41,75 mio. kr.

»North Medias aktiviteter har i al væsentlighed udviklet sig som forventet i første kvartal 2016. Fremdriften på NejTak+ fortsætter, men FK Distributions omsætningsudvikling er påvirket af tabet af Coop som kunde per 1. januar i år«, siger ordførende koncerndirektør Kåre Wigh i regnskabet.

Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster gav et underskud på 9,9 mio. kr. mod et underskud på 11,6 mio. kr. i første kvartal 2015. De tal blev ligeledes meldt ud i mandags.

»Vi er dog stærkt påvirket af de underliggende strukturelle ændringer på mediemarkedet, som betyder, at presset på omsætning og indtjening i vores traditionelle forretningsområder fortsætter. Vores fulde fokus er uændret på at udvikle vores forretningsområder, så deres individuelle potentiale realiseres gennem udvikling af både nye og eksisterende forretningskoncepter«, siger Kåre Wigh, der også er finansdirektør i selskabet.

I forbindelse med salget af en del Søndagsaviser skruede North Media ned for sine forventninger til hele året - og de fastholdes i kvartalsregnskabet.

Selskabet venter nu en omsætning på 865-915 mio. kr. i indeværende år mod den tidligere forventning om 880-930 mio. kr., mens forventningerne til driftsresultatet (EBIT) før særlige poster sænkes til et underskud på 25-55 mio. kr. mod den tidligere forventning om et underskud på 20-50 mio. kr. på den post.