Gratis musik opstår, når medier mødes

Mediebranchen mødes i disse dage i DRs Koncerthus til konferencen New Media Days. »Hvordan tjener vi penge?« er det altoverskyggende spørgsmål, branchen stiller sig selv. Men det bliver ikke rigtig besvaret.

Deltagerne i New Media Days i DR Byen skal finde ud af, hvordan man kan tjene penge. Ideen ligger derude et eller andet sted, og konsensus i Koncerthuset er, at medierne nok skal finde den. Men de leder stadig. Det skal være unikt og relevant. Der skal være passion. Man kan ikke sælge en vare, der kan fås gratis andre steder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Helles Eriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forretningsmodel. Et ord der bliver ytret her, der og alle vegne på konferencen, hvor branchen fokuserer på nye medier. Det har været fagre nye verden for medierne i de seneste år med uanede muligheder på alle mulige, især virtuelle platforme. Masser af muligheder og masser af eksperimenter, men meget få eksempler på tiltag, der rent faktisk har været rentable. For forbrugernes internetmantra har været gratis og i mange år har medievirksomhederne sunget med. Nu er vi så til New Media Days, og man ved stadig ikke helt, hvordan man skal tjene penge. Ideen ligger derude et eller andet sted, og konsensus i Koncerthuset er, at medierne nok skal finde den. Men de leder stadig. Det skal være unikt og relevant. Der skal være passion. Man kan ikke sælge en vare, der kan fås gratis andre steder. »The Punk Guide to Making Profit«, »Free vs. Fee«, »Effektiv investering i sociale medier« og »Danske Internetsucceser«. Der er mange workshops, paneldebatter og foredrag på programmet, hvor linjen er bundlinjen. Meget symptomatisk er der lang kø til paneldebatten »Free vs. Fee«, hvor tre virksomheder skal berette om deres succesfulde onlinesatsninger og snakke om forretningsmodeller i en gratis-tid. Og meget symptomatisk bliver konferencen afholdt i Koncerthuset, der sammen med resten af DR Byen resulterede i budgetoverskridelser og dermed minus i milliardklassen, hvilket i mindre skala kunne forveksles med en betragtelig del af mediebranchens hidtidige bestræbelser på nettet. Efter den officielle åbning kommer to af internettets tunge drenge ind på scenen i Koncertsalen. Hvor der normalt er en genklang af klassiske toner, er der nu genklang af moderne historie.

Internettet løber tør
Faderen til internettet taler, mens sønnen af internettet lytter. Vinton Cerf, der var med til at konstruere den virtuelle mekanik bag internettet og blandt andet har titlen Chief Internet Evangelist hos Google, hvor han også er vicepræsident, deler ud af sin visdom og sine bekymringer om, at internettet er ved at løbe tør for plads, og at man om tusind år ikke vil kunne læse noget af det, vi laver lige nu, fordi det ikke vil være kompatibelt med fremtidens software. Clay Shirky, der er professor ved New York University og rådgiver for Wikipedia, sidder ved siden af på scenen i Koncertsalen og lytter med respekt og taler derefter om motivationen for folks gratis bidrag til internettets indhold.

Forretningsmodellen
Martin Krasnik styrer slagets gang ved hjælp af SMS-spørgsmål sendt ind af folk i salen, alt sammen meget New Media Days-agtigt. I en af Koncerthusets andre sale kan man deltage i en workshop, hvor man på 75 minutter går fra idé til TV-station. I en anden diskuteres det, hvem der skal lave fremtidens reklamer. Og konstant er alle folk online, de kvidrer løs på twitter, blogger om dette og hint, uploader små videoklip. Mediernes nye dage bliver vejet og vurderet, dokumenteret og anbefalet. Men forretningsmodellen lader stadig vente på sig.