Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Med et halvt års gratis mobilt bredbånd oven i hatten håber Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, at kunne øge antallet af internetkunder, der anskaffer en fast forbindelse til hjemmet.
Fra de 47 Telia-forretninger landet over vil der blive lagt større vægt på faste forbindelser i den kommende tid.
Kunder skal tages fra konkurrenterne
»Vi har haft meget kraftig vækst i årets første ti måneder på netop bredbånd, og vi håber da, at vi nu kan øge vort indtag af kunder med fem-ti procent i forhold til tidligere,« siger Ken Helleskov Andersen, direktør for privatmarkedet i Telias bredbåndsforretning.De nye kunder skal tages fra konkurrenterne, for der er efterhånden ikke mange danske hjem, der ikke allerede har en fast forbindelse. Antallet af faste forbindelser er dog det seneste år faldet med 0,4 procent for første gang nogen sinde, viser tal fra IT- og Telestyrelsen.
»Nej, der er klart ikke særligt mange nye kunder. Derfor konkurrerer vi om dem, der går fra deres selskab, enten fordi de er utilfredse, eller fordi de flytter. Her satser vi på at have konkurrencedygtige produkter til gode priser. Vi har fået mange nye kunder i år og er blevet bedre til at holde på dem, som vi har,« siger Ken Helleskov Andersen.
Ingen frygt for gratis tilvænning
Alle, der køber fast bredbåndsforbindelse hos Telia (uanset om de oveni også vælger at få TV og/eller telefoni ad samme vej), får i et halvt år en gratis mobil bredbåndsforbindelse med, så man fra en bærbar computer eller en avanceret mobiltelefon får trådløs internetadgang overalt i Danmark og kan bruge op til en gigabyte data om måneden. Efter de seks måneder skal man betale 49 kroner om måneden.Telenor har også i en periode leveret gratis mobilt bredbånd. Frygter I ikke, at man vænner folk til at kunne få det gratis eller billigt, og at det så bliver svært, når I til næste år åbner de nye langt hurtigere supermobilnet?
»Jeg tror ikke, at det vil give problemer senere. Vi gør dette for at motivere et køb. Det er et introduktionstilbud som så mange andre. Man er nødt til at gøre noget for at stimulere impulserne, og vi kunne jo godt tænke os, at kunden har flere af sine produkter hos os,« siger privatkundedirektøren.
Han henviser til undersøgelser, der viser, at danskerne er interesseret i at samle deres aftaler for dermed også kun at få en regning. Det har f.eks. TDC haft stort held med at sælge.
To-fire uger
Afhængigt af hvor man bor, og hvilken leverandør man har haft hidtil, tager det mellem to og fire uger at skifte udbyder.Telia tilbyder en pakkeløsning med en 10 megabit-forbindelse, telefoni og Telia TV Basispakke over internetlinien samt mobilt bredbånd for 199 kroner om måneden.
»Alle vil gerne have fast bredbånd. Det giver en stabil linie med højere hastighed. Mobilt bredbånd er et supplement til det, når man er på farten,« siger Ken Helleskov Andersen.
Både gamle og nye Telia-kunder kan være med.