Gratis fragt bliver brugt som lokkemad

Internationale aktører lokker danskerne ind i butikken med lave priser og gratis fragt.

N/A Fold sammen
Læs mere

Ærmerne skal smøges op, hvis små danske tøjbutikker vil tage kampen op mod de internationale e-butikker, som er i færd med at erobre det danske tøjmarked.

»Når store internationale e-butikker går ind og tilbyder gratis fragt og returret, så er det klart, at mange danske kunder finder det attraktivt,« siger Camilla Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch.

»Tilmed ligner mange af de internationale e-butikker jo danske e-butikker. Sproget er dansk, og butikken er tilpasset de danske forbrugere. På den baggrund ser danskerne intet problem i at handle med dem. De gør det, hvis de er billigst,« siger Camilla Birch.

Hun vurderer, at det i særdeleshed udfordrer små danske netbutikker, når internationale aktører som Esprit og Zalando lover både gratis fragt og returfragt, så deres danske kunder kan komme af med deres nyindkøbte T-shirt eller sko, hvis de klemmer de forkerte steder.

»Hvis man som kvinde skal købe eksempelvis en BH, så kan man godt være meget usikker på, om den nu også passer, og så er det jo et fremragende argument fra Esprit, at kunden må sende varen retur gratis, hvis den ikke passer,« siger hun.

Indkøbsstyrke og udvalg tæller

En anden fordel hos flere af de store internationale aktører er deres indkøbsstyrke og udvalg. Eksempelvis fører Zalando i sin multibrand-butik flere end 120.000 forskellige produkter fordelt på over 1.500 mærker. Blandt dem er for danskerne kendte mærker som Vagabond, Vero Moda, Bruuns Bazaar, Peak Performance, DAY Birger et Mikkelsen, DKNY, Filippa K og Tiger of Sweden.

Hos en af verdens største modevirksomheder, H&M, stiger internetsalget også kraftigt i Danmark. H&M oplyser, at når danskerne køber en vare i e-butikken, så behøver varen ikke ind omkring en dansk butik. I stedet kommer varen direkte fra H&Ms enorme lager i Borås i Sverige.

Når store udenlandske e-butikker finder de danske kunder attraktive, hænger det også i høj grad sammen med, at danskerne er et af verdens mest e-handlende folkefærd.

Internetforbindelserne i Danmark er hurtigere og mere stabile end i store dele af Sydeuropa, og tilmed har danskerne høj tillid til at handle på nettet, fordi de har vænnet sig til det gennem flere år.