Gratis filmtjeneste vil til Danmark

Svensk nettjeneste tilbyder gratis film - mod at man ser lidt reklamer først. Danske udlejere tror ikke på modellen.

Den svenske gratisfilmtjeneste Voddler pønser på at rykke til Danmark. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny gratis - og lovlig - filmtjeneste på nettet er på vej til Danmark.

Den svenske Voddler gik i luften for en måned siden. Her sikrer reklamefinansiering, at man gratis kan se film, når først reklamernes rulletekster er forbi.

»Danmark indgår i den videre ekspansion, som vi planlægger i de nordiske lande i løbet af sommeren 2010,« siger direktør Zoran Slavic til DR Nyheder.

Stadig tys-tys

Voddler har foreløbig fået en kvart million brugere og indgik for nyliug licensaftaler med to store amerikanske filmselskaber, Walt Disney og Paramount.

Zoran Slavic vil ikke fortælle, hvem Voddler vil samarbejde med i Danmark.
Nordisk Film, som distribuerer de fleste film i Danmark, tror fortsat på, at danskerne gerne vil betale de omkring 39 kroner, som en lejefilm over nettet typisk koster.

Gratis? Nææææ....

Det TDC-ejede kabel-TV-selskab, YouSee, lancerede tirsdag sin nye net-TV-tjeneste, som også rummer en filmlejemulighed, YouSee Cinema. Her kan man for tiden leje 600 film for mellem 19 og 39 kroner i døgnet. Alt sker over nettet, uanset om man har en computer med Windows, Mac eller Linux som styresystem. YouSee forventer om et par år at slå Blockbuster af pinden som Danmarks største filmudlejningssted.

Udviklingsdirektør i YouSee, Anders Blauenfeldt, hilser det innovative tiltag velkomment, fordi alle forretningsmodeller bør testes.

»Men man skal være lidt påpasselig med at tro på, at det har lige så stor værdi at give premierefilm væk gratis. Vi tror, at barrieren for at skabe et alternativ til den illegale download ikke nødvendigvis er at gøre det hele gratis, men det skal være tilgængeligt. Det er ikke nødvendigvis en barriere, at det koster penge. Vi satser på, at premierefilm skal være betalingsudleje, men man kan sagtens forestille sig, at katalogfilm og andet på et tidspunkt kan få nogle andre modeller, ganske som der findes gratis TV-kanaler,« siger Anders Blauenfeldt til Business.dk.

Han tror imidlertid ikke, at onlinereklamemarkedet i Danmark er stort og modent nok til at kunne finansiere en gratismodel.