Grafisk branche kræver momshul lukket

Arbejdsgivere og ansatte står skulder ved skulder i kampen for at få lukket et momshul, der har skubbet dansk magasintryk til udlandet, og som kan have kostet 500 job i branchen.

Thomas Torp er ny direktør for Grafisk Arbejdsgiverforening, og han advarer om, at et momshul gør, at en meget stor del af dansk magasintryk er rykke til udlandet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke med et smil, at Thomas Torp åbner sin papkasse og hælder indholdet ud på bordet. Det er i stedet med bekymret mine og rynker i panden.

Thomas Torp er administrerende direktør for Grafisk Arbejdsgiverforening, og han har en papkasse med 36 dansksprogede magasiner, der ikke mere bliver trykt i Danmark – eller omkring 40 procent af alle magasiner i Danmark. Udviklingen er en konsekvens af et hul i skattelovgivningen, der gør, at det i dag er billigere for forlag at få trykt magasiner i ikke-EU-lande som Norge eller Schweiz og herefter få sendt publikationerne til abonnenterne i Danmark.



Grafisk Arbejdsgiverforening har regnet sig frem til at branchen siden 2004 har tabt i omegnen af 500 job, og at statskassen går glip af et provenu på omtrent 60 millioner kroner årligt på den konto. Og han mener ikke, at problemet bliver mindre – tværtimod. Nu vil arbejdsgiverforeningen have regeringen til at træde i karakter, og derfor har den allieret sig med fagforeningen HK/Privat i et forsøg på at få skatteminister Morten Østergaard (R) i dialog om momshullet.

»Branchen kan som sådan godt konkurrere med udlandet. Vi er produktive, højteknologiske og effektive. Men vi kan ikke klare et momshul som dette. Trykkerier er lukket, og arbejdspladser er gået tabt. Og det bliver kun værre og værre år for år. Derfor må politikerne reagere nu, « siger Thomas Torp.

HK/Privats forbundssektorformand, Simon Tøgern, bakker op. Momshullet har nu kostet så mange job, at han er parat til at stille sig skulder ved skulder med arbejdsgiverne i sagen.

»Vi har en fælles interesse i at opretholde flest mulige job. Det er jo en branche, der er blevet meget hårdt ramt. Noget skyldes international konkurrence og teknologisk udvikling – men noget skyldes også uheldige politiske beslutninger,« siger han. Sammen håber de i den nære fremtid at få skatteministeren i møde og dermed få mulighed for at vælte indholdet af Thomas Torps papkasse ud over ministerbordet, så skatteministeren selv kan få syn for sagn. Skatteminister Morten Østergaard er dog opmærksom på problemet. Han fortæller i et skriftligt svar til Berlingske, at der bliver arbejdet på en redegørelse, som skal få sat skub i sagen.

»Magasinmomsen er ikke gået i glemmebogen,« siger han.

En speget sag

Historien om magasin-momshullet er en lang og speget en af slagsen. Man bliver opmærksom på momshullet i 2004, da VK-regeringen sætter ind mod en anden skattefinte. Danske forlag får i den forbindelse øjnene op for, at EUs momsdirektiv opererer med en bagatelgrænse på forsendelser fra ikke-EU-lande på 80 kroner. Den grænse begynder flere udgivere at udnytte ved at få magasiner trykt i hovedsageligt Norge og Schweiz.

I 2010 åbner EU-Kommissionen for en ny tolkning af momsdirektivet, og herefter forsøger først VK-regeringen og dernæst S-SF-R-regeringen sig med lovforslag, der skal lukke hullet. Sagen trækker dog ud. Det skyldes bl.a. den debat der følger, da Post Danmark meddeler, at de vil tage et gebyr på 160 kroner pr. magasin, de skal momsbehandle.

Problemet er, at det eksempelvis vil gøre et populært engelsksproget magasin som National Geographic særdeles dyrt i Danmark. Det er den amerikanske præsident Barack Obama så venlig at nævne i forbindelse med statsminister Helle Thorning-Schmidts statsbesøg i Washington D.C. i 2012 – herefter vælger regeringen at udskyde lovforslaget på ubestemt tid.

Klar med løsningsforslag

At regeringen har lagt sagen på is er dog ikke ensbetydende med, at branchen har glemt den. Og nu – halvandet år efter lovarbejdet blev indstillet – er Grafisk Arbejdsgiverforening og HK/Privat klar med et løsningsforslag. De to parter har allieret sig med Bladkompagniet, der er ejet af avishusene Berlingske Media og JP/Politikens Hus. Og i Thomas Torps optik løser forslaget de fleste problemer.

»Vi er sikre på, at man kan lave en løsning, uden at det kræver gebyrer i den størrelsesorden, som Post Danmark kræver. Bladkompagniets løsning er at momsbehandle én palle ad gangen. Det betyder måske, at der er enkelte magasiner der ryger uden om nettet i ny og næ, og det må man så vurdere om er acceptabelt. Løsningen kan tackle problemet med den store mængde,« siger Grafisk Arbejdsgiverforenings administrerende direktør.

Bladkompagniet vil altså mængde-momsbehandle - og ikke behandle hver eneste forsendelse, som PostDanmarks løsning går ud på. I et notat, som Grafisk Arbejdsgiverforening og HK/Privat gerne vil overrække skatteminister Morten Østergaard, fremgår det, at Bladkompagniet vurderer, at det vil kunne håndtere toldbehandlingen og momsberegningen »uden væsentlige omkostninger«. Morten Østergaard oplyser over for Berlingske, at han er blevet gjort opmærksom på bl.a. Grafisk Arbejdsgiverforenings løsningsforslag, og at det kan blive en del af redegørelsen. Han minder dog om, at flere sider af sagen skal granskes, før en endelig løsning kan ende i Folketingssalen. Han mener ikke, der kommer til at gå lang tid.

»Regeringen har været i gang med at udarbejde en redegørelse, så vi kan få afklaret de spørgsmål, der blev rejst under folketingsbehandlingen af forslaget – nemlig om Post Danmarks gebyr ved håndteringen af importmoms er i overensstemmelse med internationale regler, og om det er muligt at reducere gebyret. Min forventning er, at arbejdet med redegørelsen er så langt, at vi her i foråret kan sende den til Folketinget,« siger Morten Østergaard. Om Bladkompagniets tilbud og redegørelsens konklusioner betyder, at PostDanmark vil genoverveje sin gebyrpolitik er for tidligt at sige. PostDanmarks pressechef Kristian Rask opfatter sagen som værende »status quo«. Gebyret for at told- og momsbehandle en forsendelse er stadig 160 kroner.