Grænseuro bekymrer, men har endnu ikke ramt virksomhederne

Blandt andre autobranchen er afhængig af daglige leverancer af reservedele fra centrale lagre rundt om i Europa. Den er bekymret over de forsinkelser, som lukkede grænser kan medføre.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

Det er blevet god latin i blandt andet autobranchen at have en velsmurt forsyningskanal af reservedele fra centrale lagre frem for selv at have kapital bundet i egne lagre.

Derfor holder blandt andet autobranchen øje med udviklingen omkring grænserne rundt om i Europa og ikke mindst de forsinkelser, som lukning eller øget bevogtning af grænser på grund af flygtningestrømme kan medføre.

Flere lande har fundet det nødvendigt at øge kontrollerne ved grænserne på grund af de store mængder af flygtninge og migranter, der i øjeblikket kommer til Europa. En del af dem er Slovakiet, Tjekkiet og Holland, som alle producerer biler og reservedele til biler, og senest fulgte Finland trop med øget grænsekontrol.

Men de danske autovirksomheder har endnu ikke konkret oplevet, at de ikke kunne få reservedele til tiden.

»Mine medlemmer har ikke mærket noget til det her og nu. Men de får typisk deres varer leveret hver dag fra centrale lagre, der igen får leveret varene fra producenterne rundt omkring. Så de vil ikke udelukke, at de kan få problemer med levereancerne, og de er opmærksomme på det,« siger Thomas Møller Sørensen, direktør i brancheforeningen Bilbranchen.

Dagligvarebranchen er også afhængig af daglige leverancer af friske varer. Men Dansk Supermarked har kun mærket lidt til de store mængder flygtninge, der har krydset den danske grænse samtidig med, at kæden skulle have varer kørt frem fra Padborg. Ifølge kommunikationskonsulent Maia Lindstrøm Sejersen er der kun sket få forsinkelser, der ikke har betydning for kædens forretninger.

Tonen er den samme i Coop, hvor informationschef, Jens Juel Nielsen, fortæller, at de har oplevet et par enkelte kortere forsinkelser, men at der på ingen måde er tale om et generelt problem.