Gråt i gråt: Sådan går det i Mærsk-imperiet

Det er småt med lyspunkter i A.P. Møller - Mærsks netop offentliggjorte regnskab. Berlingske Business gennemgår her de mange forretningsben i konglomeratet én for én.

Foto: Christian Liliendahl. A.P. Møller-Mærsks gigantskib, der ligger ved Langelinie.
Læs mere
Fold sammen

Maersk Line:

Foto: WU HONG. Fold sammen
Læs mere

Det vigtigste ben i A.P. Møller - Mærsk har det skidt. Maersk Line, der er verdens største containerrederi, er hårdt ramt af de rekordlave fragtrater og den afmattende verdensøkonomi. Det underliggende resultat i Maersk Line var 1,3 mia. dollar mod 2,2 mia. dollar i 2014. A.P. Møller regner på trods af det svage 2015 med, at 2016 bliver signifikant ringere.


Maersk Oil:

Foto: CLAUS FISKER. Fold sammen
Læs mere

Oliepriserne er ligesom fragtraterne gået helt i dørken. Det rammer naturligvis Maersk Oil, hvor adm. direktør Jakob Thomasen allerede har afskedigt medarbejdere og skåret omkostninger. I forhold til årsregnskabet i A.P. Møller - Mærsk gjorde Maersk Oil sig mest bemærket ved at være grunden til nedskrivninger på 17 mia. kr.
Det underliggende resultat i Maersk Oil var 0,4 mia. dollar mod 1,03 mia. dollar i 2014. A.P Møller regner med, at Maersk Oil giver underskud i 2016 grundet de lave oliepriser.


APM Terminals:

Foto: Henning Bagger. Fold sammen
Læs mere

Havnebenet i A.P. Møller-konglomeratet formåede som det eneste af gruppens fire hovedforretningsben at levere på gruppens mål om et afkast på investeret kapital på minimum 10 pct. Det er dog ikke lutter lagkage i APM Terminals, for 2015 bød også på tilbagegang fra 0,8 mia. dollar i underlæggende resultat til nu 0,6 mia. dollar. Tilmed forventer man på Esplanaden, at APM som det eneste forretningsben kan leve op til 2015-resultatet.

Maersk Drilling:

Foto: EDGAR SU. Fold sammen
Læs mere

Solstrålehistorien i A.P. Møller - Mærsks ellers grå regnskab er Maersk Drilling. Selskabet har på samme måde som Maersk Oil været hårdt ramt af faldende oliepriser. Ikke desto mindre formåede selskabet at hæve sit resultat fra 0,4 mia. dollar til 0,7 mia. dollar. På samme måde som med Maersk Line, så forventer ledelsen i A.P. Møller, at resultatet i Maersk Drilling bliver signifikant lavere i 2016.

Maersk Supply Service:

Fold sammen
Læs mere

Forsyningsskibene i Mærsk-imperiet, der leverer mad, reservedele og meget andet til blandt andet olieplatformene, gik også tilbage i 2015 fra 189 mio. dollar til 117 mio. dollar. Maersk forventer, at nedturen fortsætter ind i 2016, hvor hele APM Shipping Services, der rummer Maersk Supply Service, Maersk Tankers, Damco og Svitzer, spås et markant lavere resultat på  grund af forsyningsskibene.

Maersk Tankers:

Fold sammen
Læs mere

Tankeskibene er blevet mere og mere overseelige i A.P. Møller-gruppen med tiden. Men i 2015 er de faktisk et af de få områder, der viser fremgang. Således er Maersk Tankers gået fra et resultat på 139 mio. dollar til 156 mio. dollar., hvilket skyldes forbedrede rater og omkostningsreduktioner.


Svitzer:

Foto: BENT MIDSTRUP. Fold sammen
Læs mere

I direktørstolen i Svitzer sidder Robert Uggla. Han er barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller og i manges øjne den kommende patriark i den danske shippingfamilie. I år kan han dog glæde sig over, at der var fremgang i hans forretning fra 82 til 116 mio. dollar i underliggende resultat. Det skyldes en succesrig implementering af omkostnings- og produktivitetsinitiativer.


Damco:

Foto: Søren Bidstrup. Fold sammen
Læs mere

Logistikselskabet Damco gik fra rødt til grønt i 2015. Sidste år havde Damco et minus på 225 mio. dollar, men det blev i år ændret til et plus på 15 mio. dollar. Igen er det forskellige former for driftsoptimering, der har båret Damco frem.