Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Maersk Line:
Det vigtigste ben i A.P. Møller - Mærsk har det skidt. Maersk Line, der er verdens største containerrederi, er hårdt ramt af de rekordlave fragtrater og den afmattende verdensøkonomi. Det underliggende resultat i Maersk Line var 1,3 mia. dollar mod 2,2 mia. dollar i 2014. A.P. Møller regner på trods af det svage 2015 med, at 2016 bliver signifikant ringere.
Maersk Oil:
Oliepriserne er ligesom fragtraterne gået helt i dørken. Det rammer naturligvis Maersk Oil, hvor adm. direktør Jakob Thomasen allerede har afskedigt medarbejdere og skåret omkostninger. I forhold til årsregnskabet i A.P. Møller - Mærsk gjorde Maersk Oil sig mest bemærket ved at være grunden til nedskrivninger på 17 mia. kr.
Det underliggende resultat i Maersk Oil var 0,4 mia. dollar mod 1,03 mia. dollar i 2014. A.P Møller regner med, at Maersk Oil giver underskud i 2016 grundet de lave oliepriser.
APM Terminals:
Havnebenet i A.P. Møller-konglomeratet formåede som det eneste af gruppens fire hovedforretningsben at levere på gruppens mål om et afkast på investeret kapital på minimum 10 pct. Det er dog ikke lutter lagkage i APM Terminals, for 2015 bød også på tilbagegang fra 0,8 mia. dollar i underlæggende resultat til nu 0,6 mia. dollar. Tilmed forventer man på Esplanaden, at APM som det eneste forretningsben kan leve op til 2015-resultatet.
Maersk Drilling:
Solstrålehistorien i A.P. Møller - Mærsks ellers grå regnskab er Maersk Drilling. Selskabet har på samme måde som Maersk Oil været hårdt ramt af faldende oliepriser. Ikke desto mindre formåede selskabet at hæve sit resultat fra 0,4 mia. dollar til 0,7 mia. dollar. På samme måde som med Maersk Line, så forventer ledelsen i A.P. Møller, at resultatet i Maersk Drilling bliver signifikant lavere i 2016.
Maersk Supply Service:
Forsyningsskibene i Mærsk-imperiet, der leverer mad, reservedele og meget andet til blandt andet olieplatformene, gik også tilbage i 2015 fra 189 mio. dollar til 117 mio. dollar. Maersk forventer, at nedturen fortsætter ind i 2016, hvor hele APM Shipping Services, der rummer Maersk Supply Service, Maersk Tankers, Damco og Svitzer, spås et markant lavere resultat på grund af forsyningsskibene.
Maersk Tankers:
Tankeskibene er blevet mere og mere overseelige i A.P. Møller-gruppen med tiden. Men i 2015 er de faktisk et af de få områder, der viser fremgang. Således er Maersk Tankers gået fra et resultat på 139 mio. dollar til 156 mio. dollar., hvilket skyldes forbedrede rater og omkostningsreduktioner.
Svitzer:
I direktørstolen i Svitzer sidder Robert Uggla. Han er barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller og i manges øjne den kommende patriark i den danske shippingfamilie. I år kan han dog glæde sig over, at der var fremgang i hans forretning fra 82 til 116 mio. dollar i underliggende resultat. Det skyldes en succesrig implementering af omkostnings- og produktivitetsinitiativer.
Damco:
Logistikselskabet Damco gik fra rødt til grønt i 2015. Sidste år havde Damco et minus på 225 mio. dollar, men det blev i år ændret til et plus på 15 mio. dollar. Igen er det forskellige former for driftsoptimering, der har båret Damco frem.