GPS ramt af mobiltelefoner

|KORT NYT:| Producenter af traditionelt GPS-navigationsudstyr er hårdt ramt af, at funktionen bygges ind i mobiltelefoner og andet udstyr.

epa02780601 An illustration dated 15 June 2011 shows packaging from Garmin and Navigon navigation systems next to each other in Stuttgart, Germany. The Hamburg company Navigon AG has been taken over by the American market leader Garmin. EPA/FRANKZISKA KRAUFMANN Fold sammen
Læs mere
Foto: FRANKZISKA KRAUFMANN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tyske Garmin forventer således, at salget på det nordamerikanske marked vil dykke med 25 procent i år og det europæiske med 10 procent, mens hollandske TomTom forventer et globalt fald på 15-20 procent, størst i Nordamerika, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I alt blev der i 2010 på verdensplan solgt 41,5 millioner GPS-modtagere, hvilket i år ventes at falde til 39,2 millioner.

Google og Nokia indbygger GPS-funktionen i deres telefonsystemer.

Garmin har netop købt tyske Navigon for at få større fodfæste på bilmarkedet, hvor GPS-funktionen i stigende omfang bygges ind i nye biler. GPS-producenterne tilbyder samtidig deres tjenester som købeudgaver til mobiltelefoner.

Th.