GPS-producenter ikke ramt af Nokia og Google

Salget af »løse« GPS-sendere vedbliver at ligge højt, selv om satellitnavigation sniger sig ind på mobiltelefonerne.

GPS-producenten TomToms europaansvarlige salgsdirektør, Diederik Nederlof, kan ikke mærke konkurrencen fra Nokia og Google. Foto: TomTom Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GPS-enheden i bilen er ikke truet af, at giganter som Nokia og Google har kastet sig over at levere navigation over mobiltelefonen.

»Nej, vi ser ingen tegn på, at det påvirker vor forretning. Nokia kører store kampagner. Hvis det havde haft påvirkning, ville vi have set det nu. Vi føler os meget trygge og sikre og ser positivt på fremtiden,« fastslår Diederik Nederlof, salgsansvarlig direktør for hollandske TomTom i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Pres udefra

TomTom og de nærmeste konkurrenter, Navigon og Garmin, er siden sidste år blevet presset stadig hårdere af IT- og televirksomheder, som ikke er født i GPS-verdenen.

Den finske mobilgigant Nokia gik i januar 2010 i Googles fodspor og tilbød gratis navigation fra sine mobiltelefoner. Nokia købte i 2008 Navteq, der producerer digitale kort, for 8,1 milliarder dollars - Nokias største opkøb nogen sinde. Det blev senere til Nokias kortteneste, Ovi Maps, der i modsætning til Google ikke kræver konstant netforbindelse for at virke; man henter kortene ned på telefonen og bruger dem dér.

TomTom er det mest solgte navigationsmærke i Danmark, hvor 46 procent af alle danske biler i dag har en GPS.

Holder øje med mobiltelefonerne

»Folk navigerer på mange platforme. Derfor leverer TomTom også navigation til iPhone-telefonen. Men markedet er klart størst på det personlige navigationsudstyr. Som fodgænger kan man naturligvis bruge sin mobiltelefon, men på en GPS har man flere informationer og er ikke begrænset af telefonens mindre skærmstørrelse. Desuden er mobiltelefonen jo multifunktionel. Den bruges allerede til meget andet,« siger Diederik Nederlof.

Han er sikker på, at kvaliteten af kort og oplysninger betyder, at GPS-enheden vil være den foretrukne satellitnavigation også fremover.

»Selv om vi ikke mærker påvirkning fra navigation på mobiltelefoner, skærper konkurrencen da vort fokus. Vi er jo ikke dumme. Og den sikrer også konstant fornyelse på markedet, hvilket har gjort navigation til den hurtigstvoksende elektronikkategori,« siger Diederik Nederlof.

Øjeblikkeligt overblik

Han anslår, at folk udskifter deres GPS hvert tredje eller fjerde år i takt med, at nye funktioner kommer til. Lige nu forventer han sig meget af TomToms HD-Trafik-funktion, som netop er introduceret på det danske marked som det tiende land i Europa. Her er der realtidsopdatering af trafikinformationer, så man konstant har overblik over, hvor der er tæt trafik, hvor lange køerne er, hvor der er vejarbejde m.m.

»Vi er nået et stadium, hvor folk er i stand til at finde vej. Nu skal de kunne vælge, hvilken vej de helst vil tage fra punkt A til B, og det får mange til at skifte udstyr netop nu,« siger han.

Danskerne var hurtige

Danmark - og TomToms hjemland, Holland - har været blandt de hurtigste til at tage satellitnavigation til sig. Normalt ligger skandinaverne højt på internationale lister over, hvor hurtigt ny teknologi afprøves og tages i brug, men først for tre-fire år siden kom svenskerne, nordmændene og finnerne for alvor med på GPS-bølgen.

Ifølge Branchen Forbrugerelektronik, der samler alle producenterne af udstyr med strøm på, blev der i 2009 solgt omkring 350.000 GPS-modtagere i Danmark, så bestanden ved årsskiftet var oppe på 1,5 millioner styk.