GPS på telefoner presser »de gamle«

Mange bruger stadig ikke deres navigation på mobiltelefonen, men det presser alligevel producenterne af GPS-udstyr. Verdenssalget er dykket med op mod 10 procent i tredje kvartal, fordi markedet er mættet.

Satellitnavigation er populær, men det sker nu mere og mere fra mobiltelefoner. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De »gamle« producenter af GPS-navigationsudstyr presses af de nye, som rykker ind på mobiltelefonen. Dog er GPS-brugen på mobiltelefonerne endnu ikke slået fuldt igennem.

Selv om den finske mobilgigant Nokia i snart et år har stillet gratis navigation til rådighed for alle kunder med avancerede mobiltelefoner, kniber det stadig med at få det brugt tilstrækkeligt til, at det bliver attraktivt at sælge stedbestemte reklamer i større omfang for at finansiere gratistjenesterne.

Gratis kort med mindre datatrafik

Det viser tal fra Nokias konkurrent på GPS-software, Telmap, der er Europas største uafhængige navigationssoftwarefirma. Hvor Telmaps 1,7 millioner kunder kørte 5,7 millioner km om dagen, kørte Nokias kunder kun 2,5 millioner km dagligt, selv om de antalsmæssigt er langt flere - nemlig 33 millioner. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Nokia gjorde i januar 2010 sin navigation gratis for at konkurrere med Googles korttjeneste, Maps. Nokia købte i 2008 Navteq, der producerer digitale kort, for 8,1 milliarder dollars - Nokias største opkøb nogen sinde. Det blev senere til Nokias kortteneste, Ovi Maps, der i modsætning til Google ikke kræver konstant netforbindelse for at virke; man henter kortene ned på telefonen og bruger dem dér.

»Nokia har den bedste navigation, og den er gratis. Det at kortene ligger på telefonen betyder, at datatrafikken til og fra Nokia-telefoner er 10 gange mindre end på andre telefoner. Det kan teleselskaberne lide, for de står over for kapacitetsproblemer på mobilnettene,« sagde Nokias administrerende direktør for Norden og Baltikum, Martin Pedersen, forleden til Berlingske Business.

TomTom: Ikke truet

En af de store GPS-producenter, hollandske TomTom, ser ikke GPS-enheden i bilen truet af navigation over mobiltelefonen.

»Nej, vi ser ingen tegn på, at det påvirker vor forretning. Nokia kører store kampagner. Hvis det havde haft påvirkning, ville vi have set det nu. Vi føler os meget trygge og sikre og ser positivt på fremtiden,« fastslår Diederik Nederlof, salgsansvarlig direktør for hollandske TomTom i Europa, Mellemøsten og Afrika, over for Business.dk.

Konkurrenten Garmin - som i øvrigt har kastet sig over at producere egne mobiltelefoner med navigation - kan derimod godt mærke presset.

Fald på ti procent

Det samlede salg på verdensplan af navigationsudstyr er i tredje kvartal faldet med fem-ti procent målt på antal styk og vil formentlig falde tilsvarende i fjerde kvartal med den ellers for elektronikbranchen så vigtige julemåned, anslår schweiziske Garmins koncernfinansdirektør Clifton Pemble.

Det skyldes, at markedet efterhånden er godt mættet, ligesom mange tyr til mobiltelefonerne. Endelig er 30 procent af salget af GPS-enheder erstatning for tidligere modeller.

Garmin mærkede et fald på 19 procent i salget af bilnavigation i tredje kvartal, hvor også gennemsnitsprisen faldt på grund af konkurrencen på markedet.

Garmin har netop besluttet at indstille mobilproduktionen, fordi markedet her er endnu mere presset.