Gourmetbageri løber med sejren i vækstdyst

Årets Entrepreneur of the Year-konkurrence er skudt i gang. Voldsomme vækstrater gør en kendt leverandør af brød, brunsviger og andet bageri til årets vinder i København.

Lagkagehuset, repræsenteret ved Anders Skov, økonomichef i Lagkagehuset (i midten) samt Niels Henrik Rasmussen, medlem af den regionale jury for EY Entrepreneur Of The Year (tv) og Mads Pindstrup, markedsdirektør i Jyske Bank (th).
Læs mere
Fold sammen

Det landsdækkende gourmetbageri Lagkagehuset vinder årets Entrepreneur of the Year-konkurrence i København. Det står klart efter den regionale finale tirsdag aften løb af stablen.

Her kunne talknuserne i revisions- og konsulenthuset EY offentliggøre, at Lagkagehuset i år kommer til at repræsentere hovedstaden til finaleeventet i Bella Center sidst i november.

Hovedstadsfinalen fandt sted i EYs hovedkvarter på Frederiksberg. Her kunne juryen fortælle, at årsagen til, at det er Lagkagehuset, som vinder i år, er, at virksomheden bl.a. fremstår som en "stærk organisation", der har skabt vækst gennem "god forståelse for markedsudviklingen".

Det er bagermester Ole Kristoffersen og daværende borgmester i Haderslev Steen Skallebæk, der står bag bagerkonceptet. De åbnede i 2008 deres første Lagkagehuset på Christianshavns Torv. Det koncept er på det seneste øget med omtrent 15 butikker årligt og virksomhed har nu flere end 1.500 medarbejdere.

Jan C. Olsen, partner i EY og regionsansvarlig i EY Entrepreneur of the Year for København, hæfter sig både ved Lagkagehusets koncept og eksekvering, når han skal forklare juryens valg af vinder.

»Juryen har hæftet sig ved, at Lagkagehuset er et stærkt koncept, som Ole og Steen har været tro mod. Virksomheden evner at holde en ensartet høj kvalitet, være innovative i forhold til indretning og kundeoplevelse og tilrettelægge produktion og distribution på en måde, der skaber differentiering,« siger han i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»De to stiftere har flere gange undervejs fået ny kapital ombord, men har fortsat en ejerandel og er engagerede i virksomhedens udvikling. Både i næste, vigtige og måske afgørende skridt – internationalisering gennem ekspansion til London – og i produktion og produktudvikling.«

Han noterer sig også, at Lagkagehuset er forankret i en region, der også i år viser fremgang, når det kommer til antallet af virksomheder, der lever op til vækstkravene, der giver adgangsbillet til konkurrencen.

Københavnsregionen kunne i årets dyst præstere 291 vækstvirksomheder - en fremgang på 12 pct. i forhold til året før.

»Fremgangen er ikke mindst drevet af virksomheder, der med et anderledes forretningskoncept og fokus på kvalitet adskiller sig fra konkurrenterne,« siger Jan C. Olsen og tilføjer:

»Årets vinder i regionen er et godt eksempel på en solid struktur og stærk kultur, som kan underbygge fremtidig vækst – også i udlandet.«