GoPro skærer ned efter dårligt julesalg

Julesalget dykkede med 30 procent, og det nye topkamera sælger ikke som forventet, så nu skal syv procent af medarbejderne ud.

GoPros topkamera, Hero 4, har haft et skuffende salg, fordi mange konkurrerende kameraer er kommet i handelen. Arkivfoto: David Becker, Getty Images/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: David Becker

Den store producent af actionkameraer, GoPros meddelelse om et dårligt julesalg kostede på få minutter selskabet en fjerdedel af sin værdi.

GoPro solgte i julekvartalet 30 procent mindre end i julen 2014, presset af især billige, kinesiske konkurrerende produkter. Salget i julen 2015 landede på 435 millioner dollars, hvor analytikere havde forventet et salg på 512 millioner dollars. Derfor skal GoPro nu ud i en fyringsrunde, hvor omkring syv procent af de 1.500 medarbejdere, nemlig 105, skal ud. Det ventes at koste mellem fem og ti millioner dollars.

Meddelelsen fik aktiekursen til at styrtdykke med 27 procent, skriver Financial Times.

Det er GoPros topkamera, Hero 4 Session, der ikke sælger nær så godt som forventet. I december måtte GoPro for anden gang sætte prisen ned. Dermed er kameraet faldet fra 399 dollars ved lanceringen i juli 2015 til 199 dollars. De konkurrerende kameraer kommer stort set med samme tekniske specifikationer men produceres og sælges langt billigere. Også japanske Sony og den hollandske GPS-producent TomTom har kastet sig ind på actionkameramarkedet og presser GoPro, der var først til at skabe et gennembrud for kameraerne, som f.eks. kan monteres på løbe- eller cykelhjælmen og optage hele ens tur.

GoPro har kastet sig ud i nye områder med flyvende droner og VR-briller til virtuel virkelighed, men begge dele er blandt de varmeste lige nu i teknologibranchen, hvor det vælder op med nye spillere.