Googleboss vil uddanne virksomheder

Den danske Google-direktør Peter Friis vil i sin nye stilling som direktør for Norden og Benelux uddanne virksomheder i digitale muligheder. Målet er at nå 4000 virksomheder.

Den danske direktør for Google, Peter Friis, skifter job og bliver direktør for Norden og Benelux. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Hvorfor er Amazon, eBay eller Zalando ikke danske virksomheder?

Ifølge Peter Friis, nyudnævnt direktør for Googles markeder i Norden og Benelux, er der ingen forståelig grund til, at de store, internationale digitale virksomheder ikke er grundlagt i Kongeriget Danmark.

»Vi har infrastrukturen og vi har digitale forbrugere, som er nogle af de hurtigste til at adaptere nye teknologier,« siger Peter Friis.

Mange virksomheder i Danmark har svært ved at finde et nyt ståsted i den digitale virkelighed, og det er en skam, mener Peter Friis. Han og Google har derfor sat sig for at uddanne danske virksomheder.

Siden 2014 har Google i samarbejde med kommuner og Erhvervsstyrelsen kørt uddannelsesprogrammet »Succes Online«, og det er blandt andet det og lignende initiativer fra resten af Norden, som Peter Friis skal søsætte i sit nye job som direktør for Norden og Benelux.

Indtil videre er 1000 danske små og mellemstore virksomheder i 17 kommuner kommet igennem programmet, og målet er i alt 4000 inden udgangen af 2016. Det skal medvirke til at opbygge den nødvendige viden i danske virksomheder, så de er rustet til digital transformation.

»Vi kommer til at se mere forandring de næste fem år, end vi har set de seneste 50 år tilsammen. Det er et kæmpe problem ikke bare for detailhandlen men for Danmark og for vores økonomi i det hele taget, hvis vi ikke er klar til den forandring,« siger Peter Friis.

Digitale forbrugere har allerede flyttet sig fra computerskærmen til mobilskærme og tablets. Ifølge en dugfrisk Shopping Index Rapport fra softwarekoncernen Demandware ligner skandinaverne på mange punkter resten af verden. Men når det kommer til tablets trækker forbrugere på de nordiske lande fra.

Skandinaviske forbrugere bestiller og lukker i større stil end forbrugere i resten af verden ordrer online via deres tablets - også mere end vi gør på vores smartphones. Tal fra rapporten viser, at 21 procent af ordrerne hos Demandwares kunder i Skandinavien lukkes på tablets mod kun 13 procent via smartphones.

Ifølge Peter Friis understreger skandinaviske forbrugeres store fokus på digital handel, at danske virksomheder burde være meget længere fremme på online handel, end de er.

»Vi er nogle af de vigtigste markeder, fordi vi er modne markeder med digitale forbrugere, høj bredbånd, høj mobilpenetration. Vi er i centrum af opmærksomhed hos Google,« siger han.

Google investerer 25 millioner pund, svarende til cirka 250 millioner kroner, i programmer, der skal hjælpe virksomheder med at udnytte digitaliseringen.

Det siger sig selv, at Google selv har brug for virksomhederne til at skabe trafik og handel på deres søgemaskine. Men Peter Friis ser ikke Googles store magt som en trussel for virksomhederne.

»Hvis vi lukker øjnene og forestiller os, at alle de danske virksomheder eksisterer i en verden, hvor Google ikke findes, men Google findes i landene omkring Danmark, er de danske virksomheder så dårligere eller bedre stillet i kampen om den digitale forbruger? Jeg vil argumentere for, at de er dårligere stillet.«