Google vs. Apple

To af tidens mest prominente tech-virksomheder står stejlt over for hinanden, når det gælder fremtiden. Software-æraen møder internet-tidsalderen.

Foto: Reuters.
Læs mere
Fold sammen
Det vakte berettiget opsigt, da Googles CEO Eric Schmidt for en uge siden opgav sin bestyrelsespost hos Apple. Den konkrete årsag til skilsmissen er uenigheder om adgang til Apples App Store, men i virkeligheden er der tale om en langt dybere konflikt, praktisk og ideologisk.

IT-markedet har gennem årene skiftet konkurrenceplatform. I 1970erne og et stykke ind i 1980erne var det hardwaren, der var omdrejningspunktet, og markedet var domineret af virksomheder som IBM. Så kom software-æraen, operativsystemet indtog scenen, og Microsoft var i vælten. Nu kommer nettet, der løfter det hele op i et andet luftlag – i skyen. Det er hverken hardware eller software, der er afgørende, man skal bare være online.

En anden trend, nettet har bragt med sig, eller i hvert fald forstærket, er de åbne platforme til at tiltrække udviklere. Både på systemniveau og hos de mange webtjenester, der har brug for tredjeparts applikationer for at kunne spille sammen med andre tjenester.

Det er disse to trends, der i disse år udfordrer status quo i IT-verdenen. Apple og Google repræsenterer hver sit yderpunkt i udviklingen.

Trods al sin sex-appeal og californiske coolness byder Apples forretningsfilosofi hverken på åbenhed eller samarbejde. Som tech-journalisten Leo Laporte forleden udtalte i sin ugentlige podcast, This Week in Tech. »Apple er lidt ligesom Mussolinis Italien. Togene kører til tiden, men der foregår slemme ting.«

Apple administrerer med hård hånd sit omhyggeligt konstruerede øko-system og tjener penge på en række vidt forskellige ydelser som hardware, software og tjenester.

Google leverer også ydelser, men de er gratis. Her tjenes der kun penge på én ting, annoncer, og den interne Google-valuta hedder trafik. Gratis-princippet er en fundamentalt anderledes forretningsmodel, som kun få indtil videre har mestret med succes. Men det er vejen frem for søgegiganten og den voksende underskov af web 2.0-virksom­heder, for hvem online og åbenhed er en selvfølge.

Det bedste eksempel på Apple-Google divergenserne finder vi på mobilmarkedet. Apple har stor økonomisk succes med sit iPhone-univers, senest med online-butikken App Store. Men App Store er ikke åben, Apple bestemmer suverænt, hvad der kommer på hylderne, og mange ansøgere får afslag.

Helt anderledes forholder det sig med Google, der ikke giver sig af med hardware eller butikker. Her hedder løsningen Android, et åbent og gratis styresystem med indbyggede Google applikationer, som søgegiganten får smidt på så mange terminaler som muligt. I samarbejde med så mange producenter som muligt. Samme fremgangsmåde forventes med det meget omtalte, men stadig ukendte Chrome OS, et nyt webbaseret styresystem.

Hvordan kommer det til gå Google og Apple?
Lige nu forekommer nogle af Googles visioner ekstreme, men tiden er på søgegigantens side. Verdens internet-infrastruktur bliver hele tiden bedre, både hvad angår udbredelse og hastighed, og cyberspace vil blive ved med at vokse i betydning. Vi har meget til gode endnu, og måske sker det på Googles måde. Den aktuelt største trussel for Google er ikke teknologisk, men politisk. Stadig flere myndig­heder, herunder Obama-administrationen, interesserer sig for Googles dominans på det digitale informationsområde, både med hensyn til konkurrenceforhold og beskyttelse af privatlivets fred. Apples situation er mere speget og samtidig ikke helt ny for Steve Jobs. Det var Apple, der opfandt den personlige computer i midten af 1970erne, men det var IBM, HP og frem for alt Microsoft, der løb med markedet. Apples dyre computere fungerede kun sammen med Apples egenudviklede software. Konkurrenterne lavede billigere maskiner med Windows-platformen, der samtidig indbød udviklere til at lave kompatible programmer, og succesen var skabt. Apple blev aldrig andet end en eksklusiv nichespiller, der endda måtte have en økonomisk indsprøjtning fra Microsoft for at overleve. Apple står i dag med et værdifuldt brand og en god indtjening, men markedsandelene er ikke noget at prale af, og hvis Apple vil være en spiller af betydning, er man nødt til at tage noget af den nye web-trend til sig. Ellers risikerer man, at historien gentager sig.

Læs Sten Løcks blog her