Google vil stjæle nyheder fra Facebook

Internetgiganten bryder med det historiske princip om, at søgesiden skal være så enkel som mulig - nu kommer der nyheder på under søgebjælken.

Sådan vil det snart se ud, når man bruger Google-appen på sin mobiltelefon - det er slut med bare at se søgefeltet. Foto: Google Fold sammen
Læs mere

Google tager kampen op mod Facebook og vil på sin meget besøgte startside ud over søgefeltet fremover præsentere nyheder, som er valgt ud efter, hvad man senest søgte på.

Dermed håber internetgiganten at kunne stjæle noget af den tid, som folk i dag bruger på Facebook, som i stigende omfang tilføjer nye funktioner for at fastholde brugerne i Facebook-verdenen, uden at de behøver at besøge andre steder på nettet. Det sikrer Facebook, som er et børsnoteret selskab, en større indtjening.

Vælg at følge med i mere

Googles særlige nyhedsområde vil vise egentlige nyheder, baggrundshistorier, videofilm og musik ud fra, hvad man tidligere har søgt på Google efter. Brugerne kan også klikke på en »Følg«-knap ud for søgeresultaterne og dermed føje emner, som de interesserer sig for, til nyhedsområdet.

I selve nyhedsområdet vil man kunne klikke og dermed sætte en Google-søgning i gang for at få flere oplysninger.

»Facebooks nyhedsliste er en af hovedkonkurrenterne. Den konkurrerer med andre måder at tilgå indhold på. Google har derfor en stærk motivation til at gøre søgningen så brugbar som muligt. Google har et langvarigt projekt kørende for at forudse, hvad brugerne vil have. Dette er et træk, som skal sikre, at folk ikke går andre steder hen for at få oplysninger,« siger Mattia Littunen, som er senioranalytiker i analysefirmaet Enders Analysis, til britiske BBC.

Klar inden for nogle uger

Googles nye funktion har været afprøvet i en skrællet udgave siden december i smartphoneapplikationen. Søgemaskinen er ellers berømt for at være renset for alt uvæsentligt, så den lynhurtigt kan være klar til brug.

Det bliver amerikanerne, der først får mulighed for at bruge nyhedsområdet, men i løbet af de næste uger vil det også fungere i resten af verden, når man bruger Google-appen på en Android- eller en iOS-telefon.

Ligesom Facebook lever Google af sine annoncer. Og jo mere tid internetgiganten kan få brugerne til at blive hos Google, jo flere annoncer kan der vises undervejs.

Facebook omsatte alene i januar-marts i år for otte milliarder dollars og havde et overskud på lidt over tre milliarder dollars.

Google bruges ifølge EU-Kommissionens undersøgelser til mere end 90 procent af alle europæeres internetsøgninger.