Google vil bygge bro mellem sociale netværk

Da Google for få uger siden lancerede tjenesten Friend Connect, var et af salgsargumenterne, at det skal være nemmere for virksomheder, forbrugere og alle andre at bruge nettets sociale net. Men der er måske mere på Googles agenda.

Måske er der en skjult agenda. Og måske er Google bare virkelig flinke og hjælpsomme mod alle os brugere af sociale netværk på nettet. Og måske ligger sandheden et sted midt i mellem.

Da Google for nogle uger siden lancerede tjenesten Friend Connect, var der uden større falballader, og nyheden nåede ikke ret langt uden for de allermest teknologibegejstrede medier - og end ikke det efterfølgende slagsmål med virksomheden Facebook om åbenhed i de sociale net, tiltrak sig lidt større opmærksomhed.

Men det burde det måske have gjort.

Selv om Googles Friend Connect-tjeneste på overfladen er nærmest en win-win for alle, kan tjenesten være første skridt ud i en kommerciel succes i en kæmpestor global skala, der gør information om os, vores relationer og vores tendens til at klumpe os sammen om ting, der intereserer os, til en handelsvare. Men først lidt baggrund.

De senere år er sociale netvæk som Facebook, Myspace, Linkedin - og danske Arto blevet hvermands eje, og alene på Facebook har snart trekvart million danskere oprettet en profil, hvor de linker sig sammen med venner, diskuterer ting og sager, finder potentielle kærester, uploader feriebilleder og tusindvis af andre ting.

Netværk er for alle
Sociale net er forlængst blevet en helt naturlig del af rigtig mange menneskers færden på nettet - men endnu har de færreste formået at opfinde en forretningsmodel, der kan konvertere de ubegribeligt mange brugere om til rå dollars.

De sociale net er lukkede systemer. Når man vokser fra børneportalen Arto og opretter sig en Facebook-profil i stedet, får man ikke sine venner med, medmindre de gør det samme. Man må også vinke farvel til sine billeder og alt det indhold, man har lagt op gennem tiderne.

Også Google selv har forsøgt sig og skabt netværket Orkut, der dog er blevet et eklatant flop i det meste af verden - undtagen Brasilien, hvor netværket har over halvdelen af sine brugere.

Til gengæld har Google indtaget primus-motor funktionen i at få de mange sociale netværk til at bruge en mere åben struktur, og her er Googles Friend Connect blot et blandt en lang række initiativer.

Friend Connect er i al sin enkelhed blot et lille stykke kode, en virksomhed kan sætte ind på sin hjemmeside. Når det er gjort, dukker der pludselig en indgang op, hvor brugerne kan tilgå alle de sociale net, de lyster - og hermed danne et fællesskab omkring den hjemmeside, de har besøgt.

Kun begyndelsen
Google har på denne måde på smarteste vis formået at bygge bro mellem alle sociale net - og selv om tjenesten stadig er ret ukendt, har Google fra starten forsøgt at markedsføre den til blandt andet bands, der på en let måde vil give deres fans en mulighed for at finde sammen på. Men det er kun begyndelsen.

»Kampen handler om data. Dem, der har data, har magten. Google er trætte af, at andre netværk har en masse brugere i deres lukkede systemer. Jo mere data om sig selv, man som bruger putter ind i et socialt net, jo mere tilbøjelig er man til at komme tilbage. Men ejer Facebook så de data - eller gør brugeren selv. Det er et problem, ingen klart har kunnet udtrykke endnu, men hvis det lykkes for Google at skabe gennemskuelighed og brugervenlighed i det morads af tjenester, der findes på nettet, kan de profitere på det,« siger Christian Lausten der er partner i innovations- og udviklingshuset Seismonaut.

Han er ikke i tvivl om, at Googles motiv med pludselig at interessere sig for alle mulige andre sociale net, handler om profit.

Nyttig information
Selv om han erkender, at det kan være svært at gennemskue det tykke røgslør, som Google har lagt ud over hensigten med tjenesten, er det oplagt, at der er penge i at være den, der formår at overvåge hvad der snakkes om blandt alle de mennesker, der er i nettene. Det er information, som er guld værd for de virksomheder, der gerne vil vide, om forbrugerne kan lide dem.

»I første omgang kan virksomheder få adgang til at koble interessenter og kunder sammen, selv om de er spredt over hele nettet. Men der er ingen tvivl om, at virksomhederne står og kigger ind over hegnet og gerne vil vide, hvad folk snakker om i de sociale net. Og at de er villige til at betale for det. Og jeg kan sagtens forestille mig, at Facebook en dag vil tilbyde tjenester, som handler om monitorering af, hvad folk taler om,« siger Christian Lausten.

Googles lancering af Friend Connect udløste med det samme en balladesag med Facebook, der blokerede for Googles adgang ned i netværket.

Men selv om kampen kørte på de høje nagler, er det ikke nødvendigvis et problem for forbrugerne, lyder det fra Mads Thimmer, der er medstifter af innovationshuset Innovation Lab.

Har Google fundet formlen, for hvordan man kan bygge bro mellem sociale net, tilbyder brugerne en bedre mulighed for at komme hinanden ved over ting, de interesserer sig for og samtidig give virksomhederne mulighed for at få let kontakt til deres interessenter, har de måske fundet nøglen til den guldmine alle mener, at Facebook og andre sociale net er, mener han.

»Det er forholdvist genialt og kan blive en bombe under den traditionelle markedsføring. Google sælger jo allerede annoncer, og hvis Friend Connect lykkes, har de jo tilmed bevæget sig ind på marketing-området og skabt en kanal, hvor virksomhederne kan komme i kontakt med deres kunder.«