Google-TV kommer allerede i år

Kampen om verdens TV-skærme begynder allerede i år - og næste år sker der for alvor ting og sager. Det siger Google-chefen Eric Schmidt, der igår holdt keynote på IFA-messen i Berlin.

Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den nære fremtid kommer til stå på en endnu mere hastig udvikling af mobile tjenester, en endnu mere søgebaseret adfærd - og endelig en åbning af det ellers lukkede TV-økosystem, som nu endelig kommer i forbrugerens magt, snarere end kabel-TV-selskabets.

Det var et par af de hovedtendenser, som Google-chefen Eric Schmidt trak op i går, da han holdt den afsluttende keynote på IFA elektronik-messen i Berlin. Det er de stigende båndbredder, der skaber helt nye muligheder - og ikke mindst forretningsmodeller, som verden ikke har set før - og hvoraf hovedparten stadig ligger foran os.



Det gælder især det trådløse internet via mobilmasterne, som i kombination med stadigt kraftigere mobiltelefoner, betyder, at udviklingen inden for tjenester til mobiltelefoner er meget mere boomende end nettet i sig selv var.

En af de mere håndfaste nyheder var, at Google har i sinde at være på markedet med deres nylancerede Google TV i USA allerede i år, og internationalt næste år. Google TV er en boks, der sluttes til TV og til internettet, hvor efter brugeren kan få al sit TV-indhold leveret via nettet i stedet for via kabel-TV-stikket.



Nyheden om, at Google TV er lige om hjørnet, kommer kort efter at konkurrenten Apple præsenterede deres tilsvarende enhed, Apple TV i en stærkt justeret udgave, der til en pris under 600 kroner, for alvor begynder at være en enhed, der er interessant for almindelige mennesker.

Netop kabel-TV-udbyderne har i årevis lukreret på meget lille konkurrence, fordi de havde kunden i hus for evigt, så snart de havde rullet kabler ud i en ejendom. Med digitaliseringen af sendenettet og Boxers indtog, blev der for første gang slået en pind i dominansen, og nu ser det altså ud til, at elektronikselskaberne er i besiddelse af næste pind.

Google er selv i besiddelse af et potent videoindhold allerede via tjenesten YouTube.