Google topper stadig omdømmelisten

De bedst placerede på den nyeste Global CSR RepTrak® 100-omdømmemåling inkluderer Google, BMW, Disney og Microsoft.

For andet år i træk ligger Google i top på listen over virksomheder, der ifølge forbrugerne har en positiv indflydelse på samfundet. Arkivfoto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Læs mere
Fold sammen

For andet i år i træk topper Google – med en betydelig afstand til alle andre – listen over de virksomheder, der har det bedste omdømme målt på corporate social responsibility (CSR) blandt befolkningen i 15 lande.

Det viser den nyeste opgørelse fra Reputation Institute, der for får dage siden offentligjorde den globale omdømmemåling Global CSR RepTrak® 100.

»Corporate social responsibility er en af de mest komplekse områder af en virksomheds offentlige identitet,« fortæller Kasper Ulf Nielsen, executive partner i Reputation Institute.

»Virksomhederne i vores Global CSR RepTrak® 100 har succes ikke kun med at være gode »corporate citizens«, men er i høj grad også gode til at kommunikere disse værdier til forbrugerne, der i stigende grad tager udgangspunkt i virksomhedernes omdømme, når det kommer til at købe og anbefale deres produkter,« siger han.

Den globale CSR RepTrak® 100 reflekterer befolkningers opfattelse af virksomheders evne til at præstere på tre afgørende dimensioner: »Citizenship«, »Workplace« og »Governance«.

Resultaterne fortæller, hvilke virksomheder, der, ifølge forbrugerne, har en positiv indflydelse på samfundet. Dette indebærer faktorer som at være miljøvenlig, at være åben og gennemsigtig, opføre sig etisk korrekt, at belønne ansatte på en fair måde samt at have fokus på trivsel.

Listen over virksomheder med det bedste globale CSR-omdømme er et udtræk af data, samlet sammen i forbindelse med 2015 Global RepTrak® 100-studiet, som er baseret på flere end 60.000 interview med forbrugere i de 15 største økonomier i Europa, Latinamerika, Nordamerika og Asien.