Google siger: Danskerne er praktiske

Med fornuft og på jagt efter konkrete informationer på den nemmeste måde. Sådan søger danskerne.

Verdensomspændende Google roser danskerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: BORIS ROESSLER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den mest dominerende tendens i Googles årlige opmåling af de mest søgte emner er, at danskerne er snusfornuftige og praktiske. De vil gerne have hurtig information om at finde vej på krak, hvordan vejret bliver på dmi eller få oversat tekst via googlestranslate. Søgninger fra mobiltelefoner vokser, og her er den samme praktiske tendens gældende.

Det skriver Google i en pressemeddelelse.

Penge

Pengene kunne være en af overskrifterne for danskernes søgelyst i 2009. På top ti listen over de steder, hvor stigningen i antal søgninger er størst, er både atp, der udbetalte sp pension i år, og skat.dk tastselv. Når vi skal på ferie, er det USA, Rom og Thailand, der topper blandt de mest søgte rejsedestinationer, men sjovt nok er Island blandt de mest populære. Når familien skal på udflugt, så søger man efter klassikere som Tivoli og Legoland - men også finkulturelle tilbud som museet Louisiana og Det Kongelige Teater.

Danskernes søgninger viser tydeligt, hvad vi bruger mest tid på: sociale internet tjenester som Facebook og Youtube, hvor man bliver underholdt eller kommer i kontakt med hinanden.

Ved hvert års afslutning løfter Google sløret for tidens mest søgte emner – tidens zeitgeist. Resultaterne giver et indblik i hvor folks videbegærlighed har ført dem hen. Lige fra søgninger om finansielle termer i Holland, musikfestivaler i EU, populære sange på Filippinerne til hvilke mobiltasker, der er moderne i Hong Kong.

Kendte og klima


2009 har været et begivenhedsrigt år, hvad der også kan ses på danskernes søgninger. Vi søger på alt fra danske sportsstjerner, der gør sig bemærket i udlandet, til store stjerner, som vi desværre har mistet i løbet af året. Blandt de kendte var det især Michael Jackson, der selvfølgelig skilte sig ud. 2009 blev året hvor vi mistede "The King of Pop" og det gav genlyd i søgningerne, ligesom også Patrick Swayzes bortgang gjorde.

Men så er det godt, at vi kan glæde os over Caroline Wozniackis succes i tennis-verdenen, noget, der også gav mange søgninger. Men 2009 er også året, der står i klimaets tegn - ikke mindst på grund af klimatopmødet i København. Grafen nedenfor viser også, at danskernes interesse for klima topmødet har været stærkt stigende året igennem.