Internetgiganten Google blev mandag eftermiddag ramt af et massivt nedbrud.
Mandag eftermiddag meldte Google-brugere i mange lande ind om problemer med at tilgå Googles tjenester som Gmail, YouTube og Drive. Det fremgik af tjenesten Downdetector, der i realtid følger med i, om alle de større internettjenester fungerer, som de skal.
Google har endnu ikke selv meldt ud om årsagerne til nedbruddet, men på Google Workspace Status Dashboard, som giver driftsinformation om Googles tjenester, var samtlige tjenester markeret som ramt af problemer. Det gælder også onlinekontorpakken Google Docs, videomødetjenesten Google Meet, Google Hangouts, Google Voice, Google Keep og Google Cloud Search.
Klar igen for de fleste omkring klokken 14
Klokken 13.52 kunne internetgiganten dog atter berolige brugerne med enslydende klarmeldinger om hver tjeneste:
»Problemet med Gmail burde være løst for størstedelen af de påvirkede brugere. Vi arbejder videre på at løse problemet for de resterende brugere, men vil ikke annoncere yderligere opdateringer i statuspanelet for Google Workspace. Du kan være sikker på, at systempålidelighed er topprioritet hos Google, og vi foretager løbende forbedringer for at gøre vores systemer bedre,« hed det.
Problemerne begyndte at melde sig kort efter middag, hvor hundredvis af brugere indrapporterede til Downdetector, at de ikke kunne modtage beskeder eller i nogle tilfælde logge ind. Også på sociale medier klagede folk over, at f.eks. YouTube ikke fungerede.

Flest indrapporteringer fra Europa
Omkring klokken 13 havde næsten 24.000 meldt ind om problemer med at bruge mailtjenesten Gmail. Størstedelen – 79 procent – havde problemer med at logge ind, seks procent beklagede sig over ikke at kunne modtage beskeder.
De fleste indrapporteringer kom fra Europa, men nyhedsmedier verden over rapporterede om problemer.
Det Google-ejede YouTube bekræftede på Twitter, at »vi er opmærksomme på, at mange af jer har problemer med at tilgå YouTube lige nu – vores hold er på sagen og ser på det. Vi opdaterer jer, så snart vi har yderligere oplysninger«.
Efterhånden som stadig flere bliver afhængige af at bruge onlinetjenester til mail, dokumenter, arkiv m.m., vokser presset på giganterne, når der sker udfald. Det sker med mellemrum, men i langt de fleste tilfælde er udfaldene så små eller geografisk begrænsede, at de færreste opdager dem. Når først større nedbrud rammer, tiltrækker det sig derfor øjeblikkelig omfattende opmærksomhed, og tålmodigheden er meget behersket.