Google og TAG Heuer slår sig sammen om smartwatch

Google tager nu kampen op mod Apples kommende smartwatch og får hjælp fra Intel og schweiziske TAG Heuer. Dermed er det første gang, et etableret urmærke blander sig i slaget om de digitale ure.

Foto: FABRICE COFFRINI. Google, Intel og TAG Heuer slår sig sammen om at få en bid af smartwatch-kagen. Eller måske rettere osten.
Læs mere
Fold sammen

Tid er penge, og Google har tilsyneladende ikke tænkt sig at lade Apple løbe med markedet for internetopkoblede urværker. Knap to uger efter den officielle præsentation af det kommende Apple Watch, melder Google sig nu også på banen, skriver Financial Times.

Det sker i samarbejde med chip-producenten Intel og ikke mindst den schweiziske urmagervirksomhed TAG Heuer. Det fælles ur forventes klar til salg til november og vil virke med Googles styresystem.

Prisen er endnu ikke kendt, men et gennemsnitligt TAG Heuer-ur ligger på 3.500 euro eller godt 26.000 danske kroner.

Ure til de unge

Med TAG Heuer i folden er det første gang, at et veletableret urmærke fra toppen af schweiziske urindustri blander sig i smartwatch-ræset. Og samarbejdet mellem 155-årige TAG Heuer og 17-årige Google falder i god jord hos den parisianske luksuskoncern LVMH, som ejer det schweiziske urmærke.

Her betegner Jean-Claude Biver, som leder LVMHs afdeling for ure, det som et ægteskab mellem teknisk innovation og troværdigt urmageri. En udtalelse, som kan synes ironisk, da Jean-Claude Biver i urkredse er kendt for i 70erne og 80erne at have reddet den traditionelle schweiziske industri fra den dengang nye quartz-teknologi ved at understrege lyksalighederne ved et rent mekanisk ur.

Ifølge Jean-Claude Biver tilhører TAG Heuers målgruppe dog en yngre generation, hvor han ser et behov for både luksus og forbindelse til omverdenen. Desuden håber han, at det nye smartwatch kan få flere unge til at bære ur - og med tiden tilskynde dem til også at købe et mere analogt af slagsen.