Google og Ford overvejer fælles front i digitalt bil-eventyr

De to gigantiske koncerner flirter i øjeblikket åbenlyst om et fremtidigt samarbejde, der skal køre dem i pole-position på markedet for morgendagens biler.

To giganter flirter i øjeblikket om at udvikle en førerløs bil. Fold sammen
Læs mere
Foto: YOSHIKAZU TSUNO

Den ene kan prale af at være en af verdens ældste bilfabrikanter, den anden kan prale af at være verdens førende søgemaskine.

Ford og Google har domineret hver sin sektor, og nu synes giganterne enige om at danne fælles front i et forsøg på køre sig selv i pole-position på bilmarkedet, hvor førerløse biler synes at komme stadig tættere på som faktisk virkelighed.

Ifølge The Wall Street Journal (WSJ) er det Ford, der aktuelt forhandler med Alphabet Inc., Googles moderselskab, om en aftale, der kan give bilfabrikanten adgang til Googles førerløse bil-teknologi, der menes at være blandt dem, som er længst fremme i udviklingen.

Google skulle dog også være i forhandlinger med andre bilfabrikanter, og ifølge en anonym kilde, som WSJ har talt med, synes det tvivlsomt, at Ford skulle ende med det privilegium at have Googles teknologi for sig selv.

Skulle de to nå til en aftale, vil den også indebære, at Ford leverer de klassiske bilkomponenter som bremser og rat, mens Google vil fokusere på den software, der kan køre bilen uden menneskelig indgriben.

Ford har gentagne gange slået fast, at man aktuelt holder tæt øje med udviklingen på bilmarkedet, og at førerløse biler er et af de områder, man er særlig optaget af.

For få uger tilbage meddelte Ford samtidig, at man var parat med milliardinvesteringer, der skulle sparke fabrikanten ind på elbilmarkedet. Ambitionen er, at 40 pct. af Fords biler i 2020 skal kunne køre på elektricitet. Aktuelt er det 13 pct. af Fords biler, hvor det er muligt.

Den amerikanske bilgigant ønsker ikke at bekræfte, hvorvidt man er i forhandlinger med Google.

 

 

Alene rygterne om det forestående samarbejde fik dog Fords aktier til at stige med 3,4 procent. Den generelle opfattelse har hidtil været, at Ford halter efter virksomheder som Apple, Tesla og Uber på fremtidens bilmarked. Kritikere har sammenlignet Ford med Nokias position på mobilmarkedet, hvor den finske producent blev vippet helt og aldeles af førerpinden, da smartphonen gik sin sejrsgang verden over.

I det hele taget synes de amerikanske bilproducenter udfordret af et omskifteligt og stærkt uforudsigeligt marked i USA. En stadig mere omfattende urbanisering efterlader ifølge Financial Times de amerikanske forbrugere med et andet behov end de store bilmodeller, der hidtil har domineret bilflåden i USA. Derudover ventes det, at de amerikanske myndigheder i de kommende år vil stramme miljøreglerne i et forsøg på at begrænse udledningen af drivhusgasser.

Dén opfattelse udfordres dog af de aktuelle salgstal på bilmarkedet, hvor salget er steget eksplosivt som konsekvens af de uhørt lave brændstofpriser.

Fords ambitioner på transportområdet sig ikke kun til transportmidler med fire hjul. Således barsler man også med planer om en elektrisk cykel, skriver Financial Times.