Google og Facebook sidder snart på det hele

84 procent af alle pengene til onlineannoncering på verdensplan lægges hos de to giganter.

Google og Facebook sætter sig stadig mere solidt på annoncepengene på nettet. Kun Amazon har en chance for at blande sig. Arkivfoto: Damien Meyer, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DAMIEN MEYER

Google og Facebook sætter sig stadig mere solidt på alle de penge, som bruges på onlineannoncering. Duopolet vil i år suge 84 procent af de enorme summer til sig.

Det fremgår ifølge den britiske finansavis Financial Times af en opgørelse fra en af verdens største medieinvesteringsgrupper, GroupM, som forudser, at det samlede annoncemarked på verdensplan i 2018 vil vokse med 4,3 procent - en stigning på 23 milliarder dollars eller 143,8 milliarder kroner. Heraf vil det digitale annoncemarked stå for størstedelen af væksten, og det er - mindre overraskende - i USA, at den største fremgang vil finde sted med Kina på andenpladsen.

Kun Amazon kan blande sig - lidt

Fraregnet Kina vil der i 2017 blive brugt omkring 100 milliarder dollars på digitale annoncer. Google og Facebook fortsætter med at øge sin andel af dette marked på bekostning af traditionelle medier og andre onlinemedier og -tjenester.

Google havde i tredje kvartal annonceindtægter på 24 milliarder dollars, Facebook på 10,3 milliarder dollars, og ifølge rapporten står de to giganter til en digital vækst på hele 186 procent i 2017. Kun internetgiganten Amazon, som er gået fra at være en onlineboghandel til et onlinestorsupermarked, har en chance for at kunne blande sig noget i duopolets tyngde på det digitale annoncemarked.

»Dette er i stigende grad dårlige nyheder for balancen i økosystemet af digitale udgivere. Amazon er i overhalingsbanen på vej til at figurere mere tydeligt i konsolideringen af investeringer i digitale annoncer sammen med nogle få, dominerende spillere,« konstateres det.

Massiv indsamling af data om brugerne

Både Google og Facebook har i 2017 været indblandet i flere skandaler, hvis omdrejningspunkt netop har været annoncering, senest udredningen af russisk indblanding i den amerikanske præsidentvalgkamp for et år siden.

Google og Facebook er begge berygtede for deres massive indsamling af oplysninger om brugerne. Deres mange nettjenester er gratis at bruge, hvilket tiltrækker milliarder af brugere, som til gengæld betaler med personlige oplysninger og informationer om deres brug af og færden på nettet. Oplysningerne sætter giganterne i stand til at målrette annoncer særdeles detaljeret, hvilket er deres indtægtsgrundlag.

I Europa har EU-Kommissionen gjort op, at flere end 90 procent af alle internetsøgninger sker gennem Googles søgemaskine, og Facebook henter omkring en femtedel af sin globale omsætning i Europa.

GroupM forudser også, at de digitale investeringer vil overgå de pengemængder, som lægges i traditionelt TV, i 17 lande inden årets udgang. Et af dem er Danmark, men også Norge, Sverige og Finland er iblandt.