Google og Apple i musikopgør til jul

Bjældeklang og bulderkamp. Giganter bevæger sig ind på musikmarkedet og mødes i kamp til jul.

Hip hop-kunstneren Mos Def  Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Google og Apple kan blive de to firmaer, som for alvor vil sætte gang i krigen om vellykkede kommercielle streamingtjenester i skyen.

Ifølge det anerkendte nyhedsbureau Reuters er Google i forhandlinger med pladeselskaber om at lancere en musiktjeneste, der efter planen skal lanceres til december. Dermed får Apple, som i dag dominerer det digitale musikmarked, måske en ny, seriøs konkurrent.

Ifølge nyhedsbureauet, der har talt med kilder, som er bekendte med musikplanerne, skal Googles kunder med et digitalt skab altid kunne høre musik, lige meget hvor de befinder sig. Der er dog derudover ikke nogen detaljer om, hvordan Googles planer om en musiktjeneste præcist skal udrulles.

Googles planer kan være en varsling om, at de store firmaer nu forsøger at tilbyde streamingtjenester, som kun mindre firmaer som Grooveshark, Spotify og Rdio indtil videre har satset på.

Androidskaber leder forhandlinger Det er Google's Andy Rubin, der er hjernen bag mobilstyresystemet Android, som har ledt forhandlingerne med pladeselskaberne. Andy Rubin, der er Google's vice president of engineering, håber på at kunne tjenesten op at køre til december, siger to kilder.

Google og Apple forsøger begge at vinde kontrollen over mobilmarkedet, og musikken indgår i slagplanerne. Musikindustrien håber på, at de to giganters interesse vil kaste skillinger af til dem.

Apple er dog langt foran indtil videre, eftersom iTunes musikbutik har domineret markedet i syv år. Apples musikbutik står for 70 procent af al musik, der bliver solgt digitalt i USA.

Konkurrent til Apple Google har endnu ikke skrevet under på kontrakter med pladeselskaberne, siger nyhedsbureauets kilder. Alligevel vækker den øgede konkurrence begejstring hos en pladeselskabsdirektør, som ønsker at forblive anonym.

"Endelig er der en aktør med rækkevidde, ressourcer og de nødvendige midler til at gå i kødet på iTunes som en formidabel konkurrent ved at binde det til søgning og den mobile platform Android," siger pladeselskabsdirektøren.

Reuters skriver, at pladeselskaberne har været glade for iTunes, der holdt sit indtog på markedet i 2003, hvor der ellers mest var illegalt musik på internettet. Nu er pladeselskaberne dog bekymrede for iTunes' dominans, skriver Reuters.

Har Apple streaming klar? Nogle rygter og spekulationer siger, at Apple allerede har en streamingtjeneste i baghånden, men at æblefirmaet ikke gider lancere den, fordi der allerede en god indtjening på iTunes. Apple købte musikstreamingtjenesten Lala i december sidste år og lukkede den i april.

Der bliver solgt 200.000 Androidmobiler om dagen, siger Google, hvilket er lige så meget som de populære iPhones. Google har dog den helt store fordel, at firmaet via Youtube og søgemaskinen kan få værdifulde data om, hvilken musik brugerne er interesserede i. Det gør Google til en farlig konkurrent for Apple. Google har til gengæld ikke stor erfaring i at sælge ting.

En anden online musikforhandler, der bør føle sig truet, er Amazon, som lancerede sin musiktjeneste for tre år siden, men som stadig kun sidder på 12 procent af markedet i USA.

Google købte et cloud-baseret mediefirma, Simplify Media, i maj og lukkede med det samme selskabet ned. Det forlyder endnu ikke, hvad Google vil bruge selskabet til.