Google-nedbrud gjorde talende højttalere tavse i et halvt døgn

Millioner af brugere verden over kunne ikke få kontakt med deres Google-højttalere eller se film og TV med deres Chromecast på grund af stort nedbrud.

Googles Home-højttalere med indbygget talegenkendelsessoftware - her i flere størrelser og udgaver - havde en rigtigt dårlig dag. Arkivfoto: Monica M. Davey, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MONICA M. DAVEY

Smart udstyr er kun smart, så længe det virker. Og det gjorde Googles talende højttaler Home og TV-modulet Chromecast ikke i 12 timer.

»Der skete en fejl. Prøv igen om nogle få sekunder,« lød det fra højttalerens indbyggede talesoftware, uden at det løste spor at forsøge igen.

Millioner af brugere kunne dermed ikke længere afgive talte beskeder, som blev opfanget af Googles trådløse Home- og Home Mini-højttalere, sendt til Googles servere for at blive oversat til computersprog og endelig udført ved at levere svaret på spørgsmålet eller sætte den funktion i gang, som man bad om: skifte musiknummer, tænde lyset eller andet.

Klager fra hele verden

Klagerne strømmede ind fra hele verden: Europa, Indien, Sydamerika og New Zealand, skriver det britiske dagblad The Guardian, og Googles telefonsupport »oplevede et usædvanligt højt antal opringninger«, som det lød fra internetgiganten.

Google har ikke givet nogen forklaring på, hvorfor både Home-højttalerne og Chromecast - en dims, som sættes ind i fjernsynet, så man her på en større skærm kan se film, TV og billeder, som vises på mobiltelefonen eller den bærbare PC - ikke fungerede i et halvt døgn. Problemet opstod dagen efter, at Home-udstyret også begyndte at kunne agere på spansk.

Forsøgte man at genstarte Google Home-højttalerne, oplevede flere, at de ikke kunne tænde igen.

Først efter 12 timer havde Google en fejlrettelse klar sent onsdag.

Den skrøbelige fremtid

Det er ikke usædvanligt, at udstyr og tjenester, der er afhængige af netforbindelsen, går ned på grund af softwarefejl eller problemer i de datacentre, som håndterer de mange data. Brugerne har dog ofte svært ved at finde ud af, hvad der er årsag til nedbruddet, og det er sjældent, at nedbruddene er så langvarige.

På verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas i januar i år kunne man opleve effekten af et nedbrud. For første gang nogen sinde gik strømmen efter et voldsomt regnvejr. De enorme messehaller blev pludselig forfærdeligt stille. Ingen fladskærme lyste, ingen højttalere larmede, ingen mikrofoner virkede, intet udstyr koblet på nettet fungerede, og alt blev aldeles mørkt, fordi lyset gik.

Den japanske elektronigigant Sonys robothund, Aibo, som er programmeret til at være menneskets følgesvend, konstaterede, at det nu var blevet mørkt, og så krøb den sammen, fordi det nu var sovetid.

Elektronikgiganten LG fra Sydkorea kom på anden vis i det internationale rampelys som eksempel på, at det smarte hjem kun er smart, så længe alt udstyret reagerer, som det er designet til. LGs lille, blinkende robot Cloi valgte midt i den store præsentation af nyheder at holde op med at reagere på tiltale og blot stå og blinke stilfærdigt. Dér stod så en af LGs topchefer og skulle tale sig udenom, at robotten var centrum i kommunikationen med det øvrige smarte udstyr som køleskab, vaskemaskine og luftrenser.