Google nægter at lade Google+ dø

Nyt design skal gøre Googles svar på Facebook mindre Facebook-lignende.

Google har redesignet sit hensygnende Google+-net i håbet om at få flere til at bruge det. Fold sammen
Læs mere

Internetgiganten Google nægter at opgive sin drøm om at skabe et nye Facebook og giver derfor sit eget bud på et socialt medie, Google+, en overhaling.

Nu skal »Samlinger« og »Grupper« i fokus og dermed gøre Google+ til mere af et interessenetværk end et personligt net, altså lidt à la den måde, som det billedfokuserede netværk Pinterest fungerer på.

Google+ er af mange nok bedst kendt for sin tjeneste Hangouts, hvor man - som i Skype - kan føre både tale- og videosamtaler med mange personer, og i modsætning til Facebook er Google+ fortsat annoncefri zone.

Nyt design med andet fokus

Google+ er nu blevet helt redesignet, så netop Grupper og Samlinger nu kommer helt frem, og ifølge Google selv er det dermed blevet meget lettere at bruge Google+.

Google+ blev i det meget stille åbnet i juni 2011 som internetgigantens bud på en bedre udgave af Facebook. I Google+ er der fokus på sociale cirkler, som man kan anbringe venner, kollegaer og familie i og dermed bedre end på Facebook sikre, at det, man lægger ud og deler med andre, deles med de rigtige.

Ideen fængede imidlertid aldrig, og gentagne gange har Google+ været erklæret dødt. Google har dog hele tiden stået klar med respiratoren og forsøgte en overgang at pumpe brugertallet op ved at gøre det umuligt at oprette en gratis Gmail-postkonto hos Google, uden at man samtidig blev Google+-bruger.

Vil ikke oplyse brugertal

Det vakte så stort postyr, at internetgiganten snart trak i land igen, og siden har Google+ levet i skyggen og ikke gjort noget større væsen af sig. I mellemtiden er Facebook blevet børsnoteret, er vokset og vokset i brugertal og præsterer nu - ved udgangen af september - 1,5 milliarder månedlige brugere samt en stadig bedre økonomi, efter at det lykkedes at håndtere overgangen fra de store computerskærme med god plads til reklamer til de små mobilskærme, hvor pladsen er mere begrænset. I juli-september leverede Facebook et overskud på 6,1 milliarder kroner.

Google har aldrig villet oplyse brugertallene på Google+ og har - i erkendelse af, at det ikke kan stå distancen til Facebook - gennem flere år i stedet for et socialt netværk valgt at kalde sin tjeneste for et socialt lag for alle Googles andre tjenester, og man behøver ikke længere en særlig Google+-konto for at kunne bruge søgegigantens andre tjenester.

Men det er fortsat Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest og Googles egen YouTube, der tiltrækker brugerne.

I 2014 forlod den ansvarlige for Google+, Vic Gundotra, da også sit job.