Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Bloggen præsenterer et konkret eksempel på hvordan det fungerer. Hvis du søger efter en bestemt restaurant på Google og en af dine venner på Google har skrevet en omtale af denne restaurant, kommer den automatisk med i dine søgeresultater.
Nu er Google ikke de første til at integrere sociale netværk med søgemaskiner. Allerede i maj kunne Microsoft introducere en lignende funktion i sin søgemaskine Bing, hvor websider som har fået et ”synes godt om” fra vennerne på Facebook bliver rangeret højere i søgeresultaterne.
Funktionen på Bing kræver at brugerne er logget på Facebook og forsøger altså at bruge vennernes anbefalinger til at levere mere relevante søgeresultater.
I modsætning til mange andre tjenester på nettet er der her ikke tale om tilfældige anmeldelser, men om anbefalinger fra personer i din vennekreds, der kan forventes at have samme smag som dig selv.
Googles søgemaskine er selvfølgelig meget større end Bing – det anslås at Google har 65 pct. af søgemarkedet i USA – men Google har ”kun” omkring 25 millioner brugere, mens Facebook har mere end 700 millioner. Google har dog også kun eksisteret i kort tid og er stadig i en lukket betatest.