Google kombinerer socialt netværk og søgemaskine

Nu vil Google bruge indlæg fra sit sociale netværk Google i søgeresultaterne.

Foto: NICHOLAS KAMM
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I et blogindlæg fortæller Google at indlæg fra dine venner på det sociale netværk Google nu bliver taget med i søgeresultaterne i Google-søgemaskinen. Det kræver naturligvis at du har en konto på Google og at du er logget ind som bruger hos Google. Det skriver Comon.dk.

Bloggen præsenterer et konkret eksempel på hvordan det fungerer. Hvis du søger efter en bestemt restaurant på Google og en af dine venner på Google har skrevet en omtale af denne restaurant, kommer den automatisk med i dine søgeresultater.

Nu er Google ikke de første til at integrere sociale netværk med søgemaskiner. Allerede i maj kunne Microsoft introducere en lignende funktion i sin søgemaskine Bing, hvor websider som har fået et ”synes godt om” fra vennerne på Facebook bliver rangeret højere i søgeresultaterne.

Funktionen på Bing kræver at brugerne er logget på Facebook og forsøger altså at bruge vennernes anbefalinger til at levere mere relevante søgeresultater.

I modsætning til mange andre tjenester på nettet er der her ikke tale om tilfældige anmeldelser, men om anbefalinger fra personer i din vennekreds, der kan forventes at have samme smag som dig selv.

Googles søgemaskine er selvfølgelig meget større end Bing – det anslås at Google har 65 pct. af søgemarkedet i USA – men Google har ”kun” omkring 25 millioner brugere, mens Facebook har mere end 700 millioner. Google har dog også kun eksisteret i kort tid og er stadig i en lukket betatest.